Fra Nuf til enkeltmannsforetak

Letitbe

Medlem
Hei,
for 5 år siden startet jeg et websideutviklingsfirma, et enkeltmannsforetak (ENK). Primært lager jeg websider og tilbyr webhotell.

Etter noen år valgte jeg å endre selskapsform til et NUF, ved å bruke firmahjelp. Jeg tenkte da at dette var den beste løsningen.
Min situasjon nå er at jeg har en relativt godt lønnet 50% stilling i kommunen, i tillegg til en grei og trygg inntekt fra firmaet. Jeg driver firmaet alene og ser ikke for meg at jeg kommer til å omsette for mer enn 4-500k i året, og heller ikke ansette noen. Jeg har m.a.o. en ganske "enkel" driftsform.. uten særlig stor omsetning/verdier i selskapet.

Jeg har skjønt at det ikke er særlig lurt lenger å ha et NUF lenger. Jeg står da mellom ENK og AS. Et ENK er billigere og enklere å drifte (mht til regnskap etc) enn et AS.

Mitt spørsmål er.. burde jeg nå ha avviklet NUFét og gått tilbake til å et ENK, i stedet for å "oppgradere" til et AS? Hvis nei, hvorfor ikke? Jeg ser for meg at jeg faktisk vil sitte igjen med mer om jeg velger et ENK slik min situasjon er i dag.. eller tar jeg feil?

spikre

peterhamre.no
I begge ender er det fordeler og ulemper. De det legges mest fokus på er:
AS - Bedre skattefordeler/fradragfordeler enn ENK, kun 28% skatt om pengene forblir i "holding".
ENK - Enklere regnskapsmessig, slipper arbeidsgiveravg.

Mitt tips:
AS - Hvis du vil beholde pengene i selskapet (holding)
ENK - Hvis dette er penger du skal bruke til å ta ut og bruke privat (jevnlig).

Letitbe

Medlem
Takk for meget kjapt svar.
Jeg føler at et ENK er den rette foretaksformen for min situasjon. Man vet selvsagt ikke hva fremtiden vil bringe, men jeg tror det vil være økonomisk mer gunstig. Og hadde jeg ikke byttet til NUF for noen år siden hadde jeg nok sittet igjen med mer penger til "privat bruk" nå. Jeg betaler tross alt noen tusen i året for å vedlike holde NUFet + økte utgifter til regnskap + arbgiv.avgift.

Om man ser bort ifra sosial sikkerhet / sykepenger så er vel ENK en grei løsning for meg.

Og hva med minstefradrag som jeg får gjennom min jobb i kommunen... Har dette noen innvirkning på valg av selskapsform?

Sist redigert:
Topp