Fra A til Å (eller i alle fall et stykke ut i alfabetet)

maybevader

New Member
Jeg skal selge varer som jeg importerer fra Kina på min webshop. Er følgende riktig? (jeg har et ENK):

Jeg importerer en vare for kr 100. Ved import må jeg i tillegg betale kr 25 i moms. Dette betales til de som frakter varen, og de sørger for at staten får disse pengene (eller fungerer det på en annen måte?). Jeg trenger en PC til drift av butikken. PC koster kr 12 500,00 ink mva. Jeg har skjønt det slik at jeg får fradrag for moms slik at jeg slipper å betale moms (kr 2 500,00) på ting jeg kjøper til bedriften. Hvordan får jeg refundert (usikker på om refundert er riktig ord i denne sammenhengen) disse pengene? Gjelder det samme for alle driftskostnader i forhold til bedriften? Får jeg kun disse refundert dersom bedriften omsetter for mer enn kr 50 000,00 i året? Jeg selger varen jeg kjøpte for kr 250,00 ink mva. Der mva utgjør kr 50,00, men jeg har allerde ved import betalt kr 25,00 slik at jeg nå kun skylder kr 25,00 som jeg setter av på en egen konto. Hva med mva før jeg når kr 50 000,00 i omsetning. Skal jeg ikke legge på mva på kundeprisen? I tillegg må jeg sette av penger til skatt. Slik jeg har forstått det så er dette omtrent 40 %. Er dette 40 % av differansen mellom importpris eks mva minus kundepris eks mva?
Mange spørsmål dessverre. Setter pris på alle tilbakemeldinger, også dersom du bare har svar på en liten del av det jeg lurer på :D

TorsteinO

Art Director & grunder
Mva du har betalt på varer/tjenester du har kjøpt, og mva dine kunder har betalt inn til deg regnes mot hverandre, så hvis du f.ex. har kjøpt den datamaskinen og den ene varen til 100kr+mva, så har du der betalt 2025kr i mva.

Hvis du er mva-pliktig, så skal du kreve inn mva på varer/tjenester du selger. Så, si at du f.ex. i samme periode som du kjøpte inn de to varene over, har solgt varer/tjenester for 40.000 + mva, da skal du ha fått inn 10.000 i mva (altså totalt 50.000 inkludert mva). Fra disse 10.000 skal du trekke fra det du har betalt på andre varer og tjenester, altså skylder du da staten 7475,-

Mva-pliktig blir du hvis du i løpet av en 12-mnd-periode (nb - dette er rullerende, altså ikke nødvendigvis et kalenderår) har hatt omsetning (dvs fakturert/solgt for) mer enn 50.000, og du skal da legge til mva fra og med den fakturaen som får deg til å krysse 50.000. Så hvis du har tjent 45000 tidligere, og neste faktura du sender ut er på 10.000, så skal du legge til mva på dette, så den totalt kommer på 12500,-, men her må du også søke om mva-registrering når du ser at du kommer til å runde 50k i nær framtid.

Hvis du kjøper en vare for 100kr+mva, og selger den for 250inkludert mva, så utgjør mva'en 50 kr av salgssummen (utpris), men siden du allerede har betalt inn 25kr via den du kjøpte den fra, blir det bare 25 du skal betale inn.

Fortjenesten din blir altså en hundrelapp, men du må huske på at du kommer til å ha andre utgifter også, og disse skal også trekkes fra før du har overskuddet ditt, og det er DET du skal skatte av.

Så, si at du har solgt 400 sånne varer i løpet av måneden (altså totalt 40000 i fortjeneste), og du betaler f.ex. 5000 i mnd for kontor+lager, og 5000 i diverse andre utgifter (ex.mva - det er generelt lettere å bare tenke alle priser ex.mva så lenge det er mellom deg og andre firmaer, syns jeg ihvertfall), da sitter du altså igjen med 30k i overskudd før skatt, og hvis det er 40% skal du da altså sette av 12000 til skatt og sitter igjen med 18000 til mat, pils, husleie og bleier... så egentlig bør du selge mer enn 400 sånne varer pr mnd for å få det til å gå rundt ;)

Topp