Forventete inntekter fra podcast?

Hakasu

Medlem
Er det noen som har noen tall rundt hva man kan forvente i inntekter per 1000 lyttere på en podcast? Gjerne tall fra en norsk podcast om det er noen som har.

Jeg regner med at det varierer mye fra nisje til nisje, men er ute etter noen ballpark tall for å se litt på hva som skal til for å gjøre podcast til en inntektskilde.
 

xdex

Medlem
Dette antar jeg er nesten umulig å svare på. De jeg har jobbet med som har drevet med podcast har stort sett vært avhengig av sponsorer i selve podcasten, hvor det ofte er en kickback til podcasten. Vi ser mye eksempler på dette ved f.eks. tilbudskoder. "Bruk rabattkoden VINTERDEKK" så får dere 20% avslag på prisen. Når x antall brukere har brukt kampanjen, gjøres en avregning til podcasten.

Når slike kampanjer lykkes, ser vi at de kommer tilbake hele tiden. Derfor opplever vi ofte (spesielt i Norge) at podcaster har de samme sponsorene, fordi det faktisk går bra. Helt til de ikke lykkes lengre, og da prøver de en annen sponsor. Det er også vanlig med en lengre avtale, eller forhånds-avtalt pris med kickback på toppen av avtalt pris.

Her er f.eks. en artikkel som kan gi noe indikasjon, men som du selv sier, det er så enromt variert.

Antall lyttere i uken: 180.000
 

xdex

Medlem
Ikke som jeg kjenner til (men jeg driver ikke med podcast heller...) Jeg har lest om dette tidligere, men aldri sett noen faktisk gjennomføre konseptet. Jeg tror det er en del tekniske grep som må gjøres for at dette skal være treffsikkert med tanke på antall lyttere etc. Mulig podme o.l. hadde klart å fått til noe, i et lukket øko-system. Nå får vel de podcastene godt betalt av Schibsted, men det samme konseptet kan vel brukes til andre plattformer.
 

Hakasu

Medlem
Takk for svar!
Da er det kanskje et hull i markedet, så bare å kaste seg over det hvis det er noen her inne som ser sitt snitt ;) Hehe
Jeg ville ha trodd at f.eks Spotify eller podcastspilleren til Apple ville ha utviklet noe slikt. Tror de kunne kapret en del kunder ved å tilby litt annonsekroner til skaperne på en enkel måte.
 
Det er veldig vanskelig å gi et konkret svar på hva du kan forvente i inntekter per 1000 lyttere på en podkast, spesielt i Norge. Men jeg kan gi deg noen ca tall som kan være nyttige å ha i bakhodet.

Generelt​

CPM (cost per mille) for annonser i podkaster ligger ofte mellom 150–500 kr per 1000 lyttere i Norge. Så ettersom du har B2B kan det bli litt smalt? Dette avhenger av flere faktorer, som hvor stor og lojal lytterskaren din er, hva slags nisje du dekker, og hvor engasjerte lytterne dine er. Nisjepodkaster med engasjerte lyttere kan noen ganger få høyere CPM enn de mer generelle podkastene, men utfordringen er jo at lyttertallet kan være lavere.

Sponsorer og kickback​

Mange podkaster tjener mest gjennom sponsorsamarbeid. Som du nevner, er rabattkode ganske vanlig. Podcasten får en kickback basert på hvor mange som bruker koden, noe som kan være en mer forutsigbar måte å tjene penger på enn CPM-basert annonsering. Hvis en sponsor ser at kampanjene deres funker, er de ofte villige til å inngå lengre avtaler.

Det er viktig å huske at inntektene kan være veldig varierte avhengig av nisje. Hvis du f.eks. har en podkast om SEO-tjenester eller tekstinnhold for nettsider, og lytterne dine er høyt verdsatte B2B-kunder, kan du ofte kreve høyere annonseringspriser. Det er litt som med alt annet: jo mer spesialisert og verdifullt publikumet ditt er for en annonsør, jo bedre betalt kan du få.
Hvis du lager en podkast og vil tjene penger på annonser, er det flere måter å gå frem på. Som du nevner, er det nok mest ideelt å få sponsorer eller annonsører som matcher innholdet i podkasten din, slik at det blir naturlig og relevant for lytterne dine. Men hvis du vil gå den litt mer automatiserte veien, finnes det flere løsninger som fungerer ganske likt.

Spotify Podcast (tidligere Anchor)
Dette er en av de enkleste og billigste måtene å komme i gang med annonsering, spesielt hvis podkasten din fortsatt vokser. Du kan koble deg opp med annonsører, og enten spille av ferdiginnspilte annonser eller lese dem opp selv, noe som kan gjøre det litt mer personlig. Betalingen skjer som regel gjennom CPM (cost per mille), som betyr at du får betalt per 1000 avspillinger. Det sies at du trenger litt volum for at det skal bli lønnsomt, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye.

Acast
Acast er en av de store gutta innen podkastannonsering. De kan matche podkaster med alt fra små nisjeannonsører til store selskaper, og lar deg plassere annonsene basert på tema, geografi, eller andre faktorer. Annonsene settes automatisk inn før, midt i, eller etter episoden, så det krever minimalt med arbeid fra din side. Plug-and-play, rett og slett.

Podbean
Podbean har en annonseplattform som ligner på Acast. De tilbyr dynamisk annonsering som plasserer annonser i flere episoder, så hvis du vil ha litt variasjon og slippe å tenke for mye på det, kan dette være en god løsning.

Advertisecast
Advertisecast er en plattform der du kan liste podkasten din slik at annonsører kan finne deg. De kan sjekke ut lyttertall, tema osv. for å se om podkasten din passer for kampanjen deres. Det er en mer direkte tilnærming som passer bra hvis du vil finne annonsører for spesifikke kampanjer.

Ulike måter å annonsere på:
- Direkte annonsering: Kontakt annonsører selv, eller bruk plattformer som de jeg nevnte. Da kan du enten kjøre ferdiginnspilte annonser eller lese dem selv, avhengig av hva som passer best for podkasten din.
- Dynamisk annonsering: Bruk plattformer som Acast eller Podbean for å få annonser satt inn automatisk basert på lytterdata (som geografi, interesser, osv.). Dette er en litt mer passiv måte å tjene penger på, og du kan nå flere podkaster samtidig.
- Sponsing: Få en sponsor til å sponse hele episoder eller segmenter, der du nevner produktet eller tjenesten deres som en del av innholdet på en naturlig måte.

Sitter forsåvidt i samme lokale som produksjonsselskapet Gjenklang, om du eller noe andre vil produsere podkaster..
 
Topp