Fortelle at noe er noe det egentlig ikke er.. ?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Beklager en rotete tittel. Jeg bare var usikker på hvordan den burde være.

Dersom vi tar en titt på forkjellige nettbutikker rundt omkring finner vi jo ofte slike bokser som "Bestselgere" og "Kundene anbefaler" som videre inneholder forkjellige produkter. Ikke alle nettbutikker har produkter i disse "boksene" som faktisk stemmer.

At det ikke alltid stemmer er jo noe jeg vet av erfaring, men hvordan er egentlig reglene rundt dette? Kan jeg uten og bryte noen lover & regler fortelle at min nettbutikk har flere hundre faste kunder, selv om jeg ikke har mer enn 10? Kan jeg fortelle at brødristeren som aldri selger er en bestselger uten og bryte noen lover og regler?

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
I Norge må markedsføring være etterettelig. Det betyr at hvis du slenger ut en påstand om at "min brødboks er bedre enn din", så må du kunne dokumentere det. Hvis ikke kan du få bot faktisk. (og sikkert litt kjeft).

Så nei, du kan ikke si ting som ikke stemmer uten å bryte regler.

Kassimaja

Geocacher
Ordlyden er helt sikkert avgjørende. Hvis du for eksempel sier bestselger, sier du ingen ting om at det er en bestselger i din nettbutikk, men den kan jo være en bestselger fra produsenten eller en konkurent.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Og skjønner... Takk for svarene. :)

Dersom jeg da f.eks i min nettbutikk skriver at det finnes flere hundre mennesker som handler brødristere hver eneste dag, da kan jeg faktisk slippe unna med den påstanden ettersom jeg aldri nevner hvor disse blir kjøpt?

Neida, jeg har ikke noen svindel i tankene. Jeg bare sitter og funderer litt på hva en kan bruke uten at det faktisk blir ulovlig, og slik at det samtidig også kan høres "bra" ut. Ikke har jeg noen nettbutikk heller. :)

Polar

Medlem
Villedende reklame er ikke lov. Ut i fra hva jeg har sett i media så virker det som forbrukerombudet er veldig opptatt av "førpriser".

Før: 1599 kr.
Nå: 399 kr.

Da skal varen faktisk ha kostet 1599 kr. før. Og det holder nok ikke at den kostet det en halv time før stengetid på mandag :)

Vet ikke om det er sånn lenger, men før godtok ikke Google Adwords at man skrev at man var billigst på et eller annet produkt. Det hjalp ikke å slenge på et spørsmålstegn heller.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, ja, jeg kan jo forstå at det er litt strenge regler rundt hva en kan skrive / si altså. Den du kommer med Tonny, "Hundrevis av mennesker kjøper brødrister hver dag, bli en av dem!," var jo litt morsom. Får en tanke om at flere hundre mennesker kjøper seg ny brødrister hver eneste dag. Dvs, samme mennesker kjøper seg ny brødrister hver dag. :D

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ond tro og god tro...
Det er lov å gjøre feil, men ikke med vilje.
Nå kan det være en smule vanskelig å påvise, men så har du en samvittighet også (håper jeg). I det store hele tror jeg du er en snille kar - så din måte å jobbe på klarer nok folk flest å leve med ;)

Selv foretrekker jeg folk som står frem rett som det er (transparant). Det er faktisk mange fordeler å handle i små butikker - kan være en ide å fortelle kundene dine om noen av de?

"Jo - <konkurrenten> har bra ting og et vel fungerende system. Vil du vite hvorfor jeg gjør det annerledes?" var et tips som jeg plukket opp en gang (sitepoint). Jeg glemmer den aldri...

Topp