Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forslag : Ved salg av domener

TorsteinO

Art Director & grunder
Et slikt screenshot tar jo max et minutt å fake, så jeg vet ikke helt hvor mye "bevis" det ville være. Det finnes vel egentlig to fine løsninger: enten benytte qxl eller liknende tjenester der alle bud er synlige, eller sette opp et liknende auksjonsscript selv. I utgangspunktet burde det jo ikke være alt for mye hokus-pokus å sette opp noe sånt, men om man skal ha noen nogenlunde sikker form for autentisering av brukerkontoene, så vil jo plutselig jobben bli en del større.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk bryr seg. Enhver som selger et domene eller en banan må ha anledning til å oppgi den informasjonen man selv vil gi. Eventuelle kjøpelystne får ta kommunikasjon via PM eller e-post.
 

pleb

Medlem
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk bryr seg. Enhver som selger et domene eller en banan må ha anledning til å oppgi den informasjonen man selv vil gi. Eventuelle kjøpelystne får ta kommunikasjon via PM eller e-post.

Men det må være lov å spørre etter regelendringer når anklagene mot en (eller flere..) falske budrunde(r) er så sterke som de er. Som tidligere nevnt er jeg også en av de som ikke bryr seg, men skjønner godt hvorfor emnet kommer opp.

I tillegg ble det vel nevnt at en slik falsk budrunde strider med norsk lov, så da må det vel være legitimt å ta det opp.
 

Tonny Kluften

Administrator
atomer tar poenget her. Hvis noen vil forfalske dokumentasjon er det veldig enkelt. En sjekk av dokumentasjon som kan verifisere budet 100% er umulig uten å kontakte budgiver og det skal ikke være jobben til moderatorene her, det er ikke noen spesielt hyggelig jobb heller.
Bottom line, god ide, men ikke gjennomførbar slik jeg ser det. Ihvertfall ikke som en gratistjeneste.
 

domain

Medlem
Må nok si meg enig med Tonny her.

Man kan aldri være sikker på om de budene som en bruker opplyser om i trådene er reelle. Slik er det på alle forum og slik vil det være. Hver og en må selv se om et domene er verd prisen eller ikke.
Det vil alltid være noen som "bløffer" om innkomne bud og dette er vanskelig å gjøre noe med.
 

picxx

Well-Known Member
atomer tar poenget her. Hvis noen vil forfalske dokumentasjon er det veldig enkelt. En sjekk av dokumentasjon som kan verifisere budet 100% er umulig uten å kontakte budgiver og det skal ikke være jobben til moderatorene her, det er ikke noen spesielt hyggelig jobb heller.

Å henvise til en auksjon på qxl, et utbud på sedo eller en annen tredjepartstjeneste kan vel ikke være så vanskelig? Da vil man jo få det dokumentert, samtidig med at begge parter er sikret i salgsfasen.
 

europia

New Member
Å henvise til en auksjon på qxl, et utbud på sedo eller en annen tredjepartstjeneste kan vel ikke være så vanskelig? Da vil man jo få det dokumentert, samtidig med at begge parter er sikret i salgsfasen.

Disse tjenestene tar jo penger for salg av domene fra enten kjøper eller selger. Når jeg har listet på f.eks Sedo, opplever jeg at kjøper vet om dette og for å gjøre det billigere for seg selv omgår vedkommende tjenesten å kontakter privat.

Om du f.eks får 100.000 for et domene, så koster det deg 10.000 i avgift for å selge det på Sedo. Så lenge kjøper ikke insisterer på å være anonym i salgsprosessen så tror jeg de at aller fleste selgere vil heller ha 10 tusen enn et bevis for upotensielle kjøpere.

Med mindre det finnes en tjeneste som er gratis begge veier har jeg liten tro på å bruke slike sider som et eventuelt bevis.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Topp