Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskuddskatt - renter på baksmell?

Rismoen

Medlem
Jeg har bevisst ikke oppført noe inntekt på skattekortet (enk) da forskuddskatt blir for uforutsigbart...

Da gjelder det å sette av penger til baksmellen, men hvor mye renter og gebyrer kan jeg regne med? Er det en bestemt sats på dette?

Har lest at flere her inne kjører samme metode, så regner med at noen kan svare på dette?
 

Steve Cash

Medlem
Gebyr er det ikke på restskatt, men du får renter, for 2014 var satsen 0,91. For 2015 vet jeg ikke, men neppe høyere enn i 2014. Når 2015 blir publisert kommer tallet her: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/ 0,91 er ikke høyt, men merk at rente på restskatt ikke er fradragsberettiget.

Du kan unngå rente ved å betale tilleggsforskudd før 31. mai 2016. Og så går det selvfølgelig an å lage et regnestykke på om dette lønner seg når en har penger på konto og når en må trekke på kassakreditt, men det har jeg ikke gjort på et par år.
 

Rismoen

Medlem
Jeg har 100k utestående som er fakturert i desember, men forfaller ikke før i januar.

Jeg skulle helst brukt disse pengene på noe annet for å få ned overskuddet i 2015, men det er jo ikke så lett når jeg får pengene i januar(?)

Eneste jeg kommer på er å få faktura som blir bokført i desember med 14+ dagers kreditt, så jeg kan betale i januar.
Eller er det andre måter å gjøre dette på i regnskapsverden?

Jeg skulle helst hatt så lite overskudd i 2015 som bare mulig.
 
Topp