Forretningsidé (App)

Abramovich

New Member
Hei, Har en forretningsidé som jeg jobber med å få realisert. Akkurat nå driver jeg å skriver på forretningsplanen og må derfor gjøre endel research. Det er snakk om en app for massemarkedet. Det er et spill alla Quizzer/wordfeud. Jeg vil tippe spillet mitt vil ta omtrent like lang tid å utvikle. Så vidt jeg har forstått vil det være lurt og først lage en iPhone-app versjon å satse i Norge først for å se hvordan den slår ann her. I utgangspunktet tenker jeg å betale for alt fullt ut ( altså ikke tilby prosenter med mindre programmerer ønsker dette) Hvor lang tid må jeg regne med at en programmerer vil trenge på å lage en slik app? Hvor mye vil det koste å få en i Norge til å programmere+designe? Eventuelt bør jeg velge programmerer i f.eks India. Håper på konstruktive svar. På forhånd takk. Mvh Roman

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg aner ikke hvor lang tid det tok å lage Wordfeud, så jeg aner ikke hvor lang tid prosjektet ditt tar, men du kan vel regne med 700-1000,- eks mva pr time for en norsk programmerer skulle jeg tro.

Ellers vil jeg tro at du er tjent med å finne èn til å programmere og èn til å designe, da folk ofte kun kan en av tingene godt.

Abramovich

New Member
Takk for svar. Andre som også har erfaring når det gjelder app-utvikling? Setter pris på all informasjon som kan være greit å tenke på når man skal lage en app. Jeg er sikker på at ideen min er god nok til å bli en suksess, bare spillet blir så godt som jeg har tenkt meg. Men jeg er nødt til å vite litt om hvor stort budsjett jeg må ha under oppstarten. Dette for å finne ut om jeg må ut å hente kapital utover det jeg selv skal skyte inn. Roman

nilsga

Medlem
Svaret er 42. Hvilken enhet tallet 42 har kommer an på hvor komplekst systemet er.

Flåseri til side: Det er helt umulig å anslå hvor mye ressurser det tar å utvikle en app. Men som regel tar det lengre tid (mer ressurser) enn man tror. Den som kan gi et best mulig estimat på det er deg selv, som sitter på alle detaljene. Du kan jo prøve å fiske etter tilbud på en eller annen anbudsportal.

xdex

Medlem
Her kan du bare glemme en fastpris, hvis det er det du tenker på. Her må du nok leie inn folk på timebetaling, som kanskje også har endel erfaring. Er mye testing som skal til med slike apps, mye testing i forhold til server synkronisering, etc. Fordelen er vel også om du finner noen nordmenn, dersom spillet skal støtte Norske ord.

Jeg regner med du trenger følgende,

- Designer (hvis du ikke gjør dette selv)
- Utvikler med erfaring på gjeldene område
- Server teknikker eller lignende som forstår hvordan en server fungerer, og hvordan det kan settes opp på best mulig måte. Du vil ikke at alt skal kræsje etter 24timer.

Dersom du da bruker ett firma, og leier inn folk derfra for å fullføre ser jeg for meg at disse kan ta 800-1000kr timen (er de prisene jeg har opplevd fra erfarne folk)

Første versjon? Klar etter en 2måneders periode etter testing etc, forutsett at dem jobber 8timer dagen MAN-FRE.

(NB: Jeg er ingen ekspert på dette, og anslår kun ca ut i fra hva jeg tror og har erfaring)

PS: Det er aldri lurt å gå for den billigste løsningen.

Abramovich

New Member
Tusen takk for svar. Noen som vet hvor store kostnader det er forbundet med å holde serverne oppe for en app alla wordfeud? Skjønner det er vandkelig å komme med eksakte tall, men ca-tall holder i massevis. På forhånd takk.

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt pris på hosting, men det er veldig mye opp til deg selv.
Er du eller kjenner noen som har GOD kunnskap med oppsett av servere, og ikke minst programmerer backend løsningen veldig bra. Vil det spare deg mye penger.

Det er også viktig å tenke på lokasjon av servere, veldig mange spill blir store i USA og da er det viktig at du har servere der.

Topp