Tilbake til åpningsposten: Jeg har nøyaktig samme erfaring med facebook: Elendig konvertering, og ALTFOR dyrt.
Min konklusjon om hvorfor facebook fungerte så latterlig dårlig sett i forhold til andre alternativer er følgende:
Folk som sitter på facebook er opptatt av én ting: Snoke rundt å se på hva som skjer med folk de kjenner. En reklame fra eller til kan godt klikkes på for å få et avbrekk etter 30-50 minutter med snoking, og er dermed en sikker vinner for facebook, fordi de aller fleste som er "ferdige" med et nettsted for denne gang, gidder ikke å skrive inn en ny url, de klikker heller på noe...
Dermed kan du godt få noen klikk, men et sånt klikk blir fort uinteressant for deg som annonsør, for motivasjonen for å klikke er ikke nødvendigvis for å se hva du det er du annonserer for - men heller for å "bli ferdig med facebook der og da" for brukeren.
Annen reklame på f.eks. google - hvor brukeren finner annonsen din ved å søke på nøkkelord er antakeligvis mye bedre, fordi brukeren er genuint opptatt av det du annonserer for, og det beviser han/hun jo ved å søke etter det du selger.
Derfor har jeg avtalt med meg selv å aldri bruke en krone mer på facebook-annonser enn jeg absolutt må.
Derimot å annonsere på facebook for å få flere LIKER til fb-siden din ville jeg tro fungerer veldig mye bedre...