Formuekatt på aksjer

peterandrej

pensjonert moderator
er det ikke bare utbytte du betaler skatt av da? eller gravser staten til seg for verdien også. Fint for de som har aksjer i hurtigruten da..

Bjørnar

Gründer
antar det er en forskjell på utbytteskatt og formueskatt, peterandrej.

jeg må muligens slutte å skrive på forumer så seint, for det kan se ut som jeg bommer en del for tiden :-/

sKrud

Meget sliten student
Det er både skatt på formuer og utbytter..;) 28% på utbytte...
Aksjer, grunnfondsbevis og andeler i norske og utenlandske selskaper og sammenslutninger som er eget skattesubjekt, er som hovedregel skattepliktig formue hos de eiere som etter de generelle regler er pliktig til å betale formuesskatt. Dette gjelder også aksjer mv. i selskaper og sammenslutninger som er fritatt for skattlegging

Å til brukernavn sitt opprinnelige spørsmål:
Aksjer i børsnoterte selskaper verdsettes ved formuesligningen i alminnelighet til 85 % av kursverdien 1. januar i ligningsåret, se sktl. § 4‑12 (1).

Bartender

New Member
Aksjer du ikke har realisert gevinst/tap på i 2008 er kun formueskatt på (Om du har formue da...) Tidligere var det slik at verdien i ligningen var 65% av kurs 31. desember, men dette ble for ligningsåret 2007 økt til 85%, og for ligningen 2008 er det ingen rabatt. Med andre ord formuen er 100% av sluttkurs 31.12.2008.

Skal du "Sminke bort" formue nå til dags må du legge pengene i madrassen eller kjøpe fast eiendom hvor det fortsatt er lav ligningsverdi. (Så lenge det varer)

Om du har tradet aksjer på børs for egen regning (privat), får du 28% fradrag av tapet eller 28% skatt på gevinst.

Om du handler aksjer gjennom et "Investerings AS" gjelder andre regler.

Selv sitter jeg som eneaksjonær i eget AS. Her er det resultatet som avgjør verdien i ligningen. Siden aksjene i selskapet ikke handles finnes det selvfølgelig ingen sluttkurser på børs som avgjør verdien.

Topp