Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Formidling av utleie - mva

Heisann,

Er det noen her som vet om inntekter fra formidling av utleie er mva-pliktig?

Dvs min inntekt kommer i form av provisjon for å formidle en leietager til en utleier.

Ut fra hva som står i mva-loven kan det se ut som det skal beregnes 8% mva på kommersiell utleie, men jeg finner ikke noe konkret når det er provisjon på formidling og ikke egen utleie?
 

Steve Cash

Medlem
Som alltid, svar som gis på et slikt forum er helt uten forpliktelse for den som svarer, det er Skattekontoret som avgjør. Ring 800 80 000 og spør en rådgiver der. Jeg tar dette forbeholdet selv om jeg er regnskapsfører, bl.a. fordi jeg ikke kjenner den konkrete saken, og jeg ikke vet konkret hva du formidler, og hvordan avtalen(e) mellom deg, utleier og leietaker er utformet. Så ta forklaringen under med dette forbeholdet.

I utgangspunktet skal formidling belegges med 25 % mva, men det er unntak. Formidling av personbefordring, billetter til museer og gallerier, fornøyelsesparker mv., formidling som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer og formidlng av utleie til av lokaler i idrettshaller til møter mv har 8 % mva.

Det finnes også formidling som faller utenfor mva-loven. Det gjelder formidling av helsetjenester, visse finansielle tjenester, kunst og en del annet.

Skillet mellom formidling og egen utleie bør det kunne gå an å trekke, det kommer an på om det er du eller en annen som står som utleier.
 
Sist redigert:
§ 5-5. Romutleie i hotellvirksomhet mv.

(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats ved omsetning og uttak av tjenester som gjelder utleie av
a) rom i hotellvirksomhet og lignende virksomhet
b) fast eiendom til camping
c) hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom

(2) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats ved utleie av lokaler til konferanser og møter mv. fra virksomhet som nevnt i første ledd.

(3) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats ved omsetning og uttak av varer og tjenester som etter sin art ikke er omfattet av merverdiavgiftsloven og som utgjør et naturlig ledd i utleie som nevnt i første ledd dersom det ikke kreves særskilt vederlag for varen eller tjenesten.

(4) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats ved formidling av tjenester som nevnt i første og annet ledd.

Var denne her jeg hjemlet antagelsen min i. Virksomheten jeg sikter til er pkt. 4 med henvisning til både pkt 1a og 1c. Så sånn, Spikre, er det jeg får det til å evt bli 8% mva.

Grunnen til at jeg likevel stusset er at det er mange svære utleiefirmaer der ute som ikke er mva-registrert.
 
Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Hotell Olesen ber deg annonsere og "formidle" deres hotellrom. Når kundene bestiller, bestiller de av deg. Da er det vell sannsynlig at 8% er korrekt. (Les: franchise)
MEN slik jeg forstår deg, bestiller hotellbesøkende rett fra Hotell Olesen (Altså hotellet som fakturerer kunden). Derfor synes jeg det høres merkelig ut at det kan bli 8% - her er det i mine øyne en salgstjeneste du leverer; som skal ha høy sats.

Eksempel:
VGNETT selger banner for Hotels.com. (25% MVA)
Hotels.com selger hotellrom hos Thon. (8% MVA)
Thon selger hotellrom hos seg selv. (8% MVA)

Du nok mer direkte mot kunden enn VG, men samtidig leverer du ikke den samme formidlingstjenesten som Hotels.com gjør? Eller?

Dog er dette bare basert på min oppfatning og mine meninger. Jeg har tatt feil før...
 

Steve Cash

Medlem
Kommer som sagt an på hva han megler, overnattingstjenester mv. har spesielle regler, fordi overnatting som sådan belegges med 8 % utgående mva. Uteleiemegleren driver vel med bolig, og det omfattes ikke av noen unntak.

Som også sagt: Det eneste riktige i slike tvilstilfeller å spørre skatteetaten.
 
A

aabbcc

Guest
Kommer som sagt an på hva han megler, overnattingstjenester mv. har spesielle regler, fordi overnatting som sådan belegges med 8 % utgående mva. Uteleiemegleren driver vel med bolig, og det omfattes ikke av noen unntak.

Som også sagt: Det eneste riktige i slike tvilstilfeller å spørre skatteetaten.

Ja jeg leste kanskje litt raskt, når det sto utleie så antok jeg at det ikke kun var overnatting. Enig i at skatteetaten bør være riktig instans.
 
Skatteetaten eller den regnskapsføreren som man ender opp med vil nok gi fasiten ja :)

Men etter å ha sjekket litt mer er det nok 8% vi ender opp på, da det igrunn er ren formidling av overnattingsplasser det er snakk om (leietager ble muligens upresist, da det er snakk om svært korte perioder). Eier eller leier ingen av rommene/eiendommene selv.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Litt på siden, men jeg synes det er greit å spørre skatteetaten på mail. Det tar litt tid å få svar, men da får man det skriftlig. Det var noe momsgreier jeg ringte og fikk svar på for en stund tilbake, men når jeg sendte inn mva-oppgaven klaget de på akkurat det samme som jeg spurte om og da hjalp det lite og si at jeg hadde spurt dem på telefon i forkant. Ordnet seg til slutt, men mye unødvendig styr.
 
Topp