Fordel å gå fra Nuf til ENK i mitt tilfelle?

Letitbe

Medlem
Hei,
jeg driver et lite foretak med omsetning på om 400k i året. Kun en ansatt og det er meg. Driver hovedsaklig med webdesign/webhotell (for kunde som har nettside). Men selger også endel bilder online på eget nettsted, og driver noen nettsider som genererer annonseinntekter.

Jeg har sammenlignet NUF vs ENK, og mener at totalt sett vil det være mest lønnsomt for meg å gå tilbake til ENK > Mindre kostnader for regnskap, arb.giv.avgift, NUF-vedlikehold.

Er det noen grunner for meg for IKKE å gå over til ENK? Mister jeg noen "muligheter"?

Jeg kan nevne at jeg i tillegg til å drive foretaket er ansatt i en 80%-stilling i kommunal jobb.

hansson

Langveisfarende
Det eneste kan være at du mister mulighet til å salte ned overskudd hvis du plutselig får en voldsom økning i overskuddet. Med ENK må du skatte av alt med det samme, med NUF eller AS kan du la det ligge og investere det videre eller ta det ut når du ønsker. Et annet spørsmål er om det er risiko knyttet til driften. Får firmaet et søksmål mot seg eller noe annet går veldig galt (gjeldsproblemer), er det greit at det er et upersonlig firma, og ikke går rett på deg personlig med ditt hus, bil, osv. som sikkerhet for gjeld. Men du har sikkert rett i at det billigste er å gå tilbake til ENK i din situasjon.

Steve Cash

Medlem
I tillegg til det hansson skriver kan jeg legge til at innehaver av enkeltpersonforetak har dårligere trygderettigheter enn ansatt i eget selskap. Dvs. ingen arbeidsledighetstryd hvis en må legge ned, sykepengene utgjør 60 % av grunnlaget (personinntekt) fra 14. dag. Som ansatt får en 100 % av lønnen, faktisk fra 1. dag, men merk at de første 14 dagene betaler firmaet sykepengene. Som innehaver av enkeltpersonforetak får en ikke minstefradrag. Disse ulempene må en veie opp mot at en slipper arbeidsgiveravgift.

Hvis du vil fortsette med selskap er norsk aksjeselskap antakelig billigere i det lange løp enn NUF etter endringer i aksjeloven. Minimum aksjekapital er kr 30 000, men aksjekapital er ikke en kostnad, men pengeplassering, i alle fall så lenge ikke firmaet går konkurs. Med den omsetningen du nevner er du fritatt for revisjon, og du slipper å betale noen for å ordne med papirer til utlandet. Du får en oppstartskostnad med å registrere firmaet, men det kan tas av innskutt aksjekapital. Oi, der motsa jeg meg selv, en del av innskutt kapital blir jo da kostnad, men likevel. Kostnader til regnskap blir antakelig omtrent det samme i NUF og AS, muligens noe mindre i enkeltpersonforetak.

Du skrev ikke om du lever av dette, eller om du har en jobb i tillegg. Har du det, er antakelig AS (eller NUF) en fordel, ettesom du kanskje ikke trenger å ta ut hele overskuddet som lønn, og dermed spare toppskatt. Har en toppskatt, kan det være gunstig å ta ut noe som utbytte i stedet for lønn.

Et siste moment er at NUF er uglesett av myndighetene, og kanskje av noen kunder potensielle kunder, selv om det er fullt lovlig. Men det har fått ord på seg for å bli (mis)brukt av konkursryttere og lignende. Norsk AS regnes som mer respektabelt.

Sist redigert:
Topp