Forandre navn på ENK / Jobbe med flere nettsteder

Tony J

Alle skal få
For tiden så går all min tid på et nettsted og utvikling av dette.

Pga dette så er ENK navnet mitt 'nettsted' + etternavn

Jeg kan se for meg at jeg etterhvert vil utvikle flere prosjekter etterhvert.

Jeg har lyst til å forandre ENK navnet til noe med .feks "etternavn + media"
samt opprette et eget domene for dette som lister nettstedene jeg utvikler osv.

1) Når jeg har endret navn, hvordan blir det med regnskap i forhold til at gamle
fakturaer er sendt med det gamle ENK navnet? (org nr blir jo det samme)

2) Når jeg endrer firmanavn til noe med f.eks "media" og ønsker å liste alle prosjektene mine
under denne beskrivelsen, er det noe jeg spesielt må tenke på da?

3) Jeg har lyst til å drive med flere nettsteder og tror det kan lønne seg å endre navnet på selskapet slik at det blir lettere å organisere. Samt at jeg kan merke nettstedene med f.eks "Utviklet av nyttfirmanavndomene.no" som ser mye bedre ut.

4) Jeg har funnet et potensielt domene for dette mediakonsernet jeg skal utvikle, men
jeg har googlet meg frem til at tidligere eier har fått noe kritikk når de drev sidene
sine under det samme domenet. Noe = Veldig lite, men uansett på topp når det googles.
Er dette noe som bør bekymre meg?

Dersom det er noen formelle ting jeg må tenke på når jeg gjør dette så håper jeg at jeg kan bli tipset om dette. Gjerne svar med spørsmålsnummer dersom du ikke kan hjelpe meg med alle punktene :)

Tony

1) Når jeg har endret navn, hvordan blir det med regnskap i forhold til at gamle
fakturaer er sendt med det gamle ENK navnet? (org nr blir jo det samme)

Burde ikke bli noe forskjell da regnskapet er knyttet opp mot org. nummeret. Ikke firmanavnet som sådan.

2) Når jeg endrer firmanavn til noe med f.eks "media" og ønsker å liste alle prosjektene mine under denne beskrivelsen, er det noe jeg spesielt må tenke på da?

Egentlig ikke, men det ville virke rart hvis firmanavnet var "Johansen Transport" men solgte sysaker ...

3) Jeg har lyst til å drive med flere nettsteder og tror det kan lønne seg å endre navnet på selskapet slik at det blir lettere å organisere. Samt at jeg kan merke nettstedene med f.eks "Utviklet av nyttfirmanavndomene.no" som ser mye bedre ut.

Det tror jeg også. Ligger nok en viss reklameverdi i nettopp det.

4) Jeg har funnet et potensielt domene for dette mediakonsernet jeg skal utvikle, men jeg har googlet meg frem til at tidligere eier har fått noe kritikk når de drev sidene
sine under det samme domenet. Noe = Veldig lite, men uansett på topp når det googles.
Er dette noe som bør bekymre meg?

Det vet jeg ikke, men klart, har folk først fått et firmanavn i "vrangstrupen" vil det nok henge igjen en stund uansett hvem som står bak. Løsningen vil vel da kanskje være å gjøre en så god jobb, at de positive kritikkene rangerer høyere enn de negative ...

Litt "synsing" fra min side (men ikke nødvendigvis noen fasit)

Mvh Dan

Tony J

Alle skal få
Tusen takk for svar Dan. Da har vi ganske lik oppfattelse, heldigvis:)

Ang punkt 2: Hvis jeg velger å kalle meg "Olsen Media", så vil det fint
dekke det jeg gjør i dag: Utvikle web-prosjekt + selger noen domener?

Dersom jeg velger denne løsningen og skal selge reklameplass etterhvert, bør jeg linke fra de forskjellige prosjektene til en side til mediasiden min for videre informasjon der?

Nytt spm: ENK krever at jeg har etternavn i firmanavnet, men hvis jeg f.eks oppretter "turbomedia.no" , trenger jeg da å ha hele firmanavnet som logo, eller
holder det å ha de fullstendige opplysningene på "om oss" siden? Som logo ønsker jeg kun å vise "turbomedia.no" og ikke "Turbomedia.no + etternavn" da jeg i fremtiden hvis ting går bra ønsker å opprette et AS.

Mvh,

Tony

Ang punkt 2, så vil nok "Olsen Media" dekke det meste som har med media å gjøre, og det er et veldig vidt begrep. Selv kjenner jeg flere som bruker "Media" i firmanavnet sitt, og de driver med alt fra avisutgivelser til, som du sier, webdesign. Også mange frilansjournalister og reklamebyråer bruker dette.

At ENK krever etternavn (slektsnavn) i firmanavn er en ren formalitet. Du kan kalle firmaet ditt hva du vil, og markedsføre det under samme så lenge du holder deg til bransjebeskrivelsen du oppga da du registrerte firmaet. Selv har jeg alltid bare brukt navnet mitt, og så har jeg endret bransje eller bransjeforklaring ved behov (om nødvendig). Ingen som har sagt noe på det noen gang ...

Mvh Dan

peterandrej

pensjonert moderator
Nytt spm: ENK krever at jeg har etternavn i firmanavnet, men hvis jeg f.eks oppretter "turbomedia.no" , trenger jeg da å ha hele firmanavnet som logo, eller
holder det å ha de fullstendige opplysningene på "om oss" siden? Som logo ønsker jeg kun å vise "turbomedia.no" og ikke "Turbomedia.no + etternavn" da jeg i fremtiden hvis ting går bra ønsker å opprette et AS.

Navnekravet gjelder kun brønnøysundregistrene. Du kan kalle nettsidene akkurat hva du vil, og ha hvilke logoer du vil og med hvilke navn du vil. For ordens skyld kan du selvfølgelig skrive en linje på siden "om oss" om at nettsiden drives av firma Olsen med org.nr 999 999 999 MVA, og du må selvsagt også FAKTURERE med firmanavnet.

Et enkelt eksempel:
Tonny eier webforumet. Det står ikke Webforumet-Tonny i logoen, gjør det vel?

Britta

stoffdronning
Om ditt ENK kalles noe i brreg så er det det du må skrive på fakturaer.

??
Mitt firma heter Quiltekunst B. Hohne, men jeg fakturer med logo, org.nr. (og alt annet som trengs) og som avsender er det også bare Quiltekunst, veinavn, stedsnavn.
Pluss at navnet mitt står både i mailadressen og som ref.

Er ikke dette nok da?

Britta

??
Mitt firma heter Quiltekunst B. Hohne, men jeg fakturer med logo, org.nr. (og alt annet som trengs) og som avsender er det også bare Quiltekunst, veinavn, stedsnavn.
Pluss at navnet mitt står både i mailadressen og som ref.

Er ikke dette nok da?

Britta

Hei,
det er sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette. Men jeg er ganske sikker på at det er ditt foretaksnavn som skal brukes på fakturaer. Og da må etternavnet ditt være med på faktura.

Anyone?

Hmm - ja det var det da.

Jeg har som loven krever alltid brukt navnet mitt i firmanavnet, men aldri markedsført meg med annet enn den delen som ikke inneholder navnet mitt, altså kun profilert meg som firma. Eksempelvis, hvis firmaet var registrert som; "SuperDuperFirma Dan Åsen Hansen" har jeg kun markedsført det som "SuperDuperFirma" og følgelig også brukt dette på fakturaer og lignende. Har hatt bokettersyn på dette og ikke fått noen anmerkninger.

Mitt inntrykk er at så lenge organisasjonsnummeret er korrekt tilstede, og fakturaenes nummerrekke ikke er brutt, er det ok, men er man i tvil vil jeg anbefale å ta en snakk med enten nærmeste likningskontor og/eller Brønnøysundregistrene.

Mvh Dan

NilsF

Medlem
Hei,
det er sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette. Men jeg er ganske sikker på at det er ditt foretaksnavn som skal brukes på fakturaer. Og da må etternavnet ditt være med på faktura.

Jeg kan ikke se noe slikt krav i loven, som angir at næringsdrivende i sin virksomhet kan benytte et annet forretningskjennetegn. Derimot skal foretaksnavnet (eller for enkeltpersonforetak: innehaverens personnavn) benyttes i kontakt med offentlig myndighet.

Lov om enerett til foretaksnavn og andre forretningskjennetegn mv. (foretaksnavneloven)

Sitat:
"Med foretaksnavn menes det offisielle navn på en næringsdrivende juridisk person og kjennetegnet for et enkeltpersonforetak. En juridisk person skal i rettergang og overfor offentlig myndighet betegnes med sitt foretaksnavn. For enkeltpersonforetak nyttes innehaverens personnavn."

og:
"For sin virksomhet kan et næringsdrivende foretak også nytte annet kjennetegn (sekundært forretningskjennetegn)."

(Mine uthevinger).

Se også Altinn: Foretaksnavn

Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Du tar feil der, NilsF. På fakturaer må det fulle navnet brukes, se side fem, mot slutten på punkt 3:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=..._rjNBA&usg=AFQjCNFDhbik-f2bCQfJJJqA1S6B8EXxCA

Nils skrev: "Derimot skal foretaksnavnet (eller for enkeltpersonforetak: innehaverens personnavn) benyttes i kontakt med offentlig myndighet."

Fakturaer er jo beregnet til å havne i hendene til en offentlig myndighet når regnskapet skal leveres? Alle ebtalte regninger for andre skal jo skrives av her og der. Og på f.eks altinn.no så er man jo inne på en offentlig myndighet?

Topp