Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flytte wordpress.

bjorn88

New Member
Hei hei godt folk:)

Jeg har en blogg som jeg kjører på wordpress som har vært oppe og gått nå i 2,5 år. og jeg ølnsker nå og endre hele siden både i tema og i oppsett og har derfor jobbet på Localhost med wampåserver og bygget opp den nye siden. hvordan kan jeg på enklest måte fått "byttet" om på sidene altså att den jeg har bygget opp på localhost skal bli live mens den som er live skal bli fjernet. skulle helst ha sett att mediabiblioteket på den gammle siden blir liggende. er dette mulig og få till uten alt for mye nedetid?
 

T SL

Active Member
Ja, det er absolutt mulig.

- For å teste den nye siden med live lenker lokalt (valgfritt, du kan også bare endre wp-urlen lokalt og håpe på det beste, men ikke anbefalt):
---- Endre lenkeadressen i Wordpress admin til din ekte live URL
---- Legg til domenet i .hosts filen med referanse til localhost
---- Test permalenker og se at alt ser bra ut
---- Fjern oppføringen i .hosts-filen

- Flytt siden:
---- *Kopier databasen fra phpmyadmin eller SSH lokalt
---- *Legg til databasen som en ny databse på live-serveren din
---- *Legg til ny databaseinformasjon i wp-config.php på den lokale installasjonen
---- Sett wordpress i maintenenance mode
---- Fjern gammel live installasjon bortsett fra mediebiblioteket ditt og .maintenance-filen
---- Kopier fra lokal til live
---- Fjern .maintenance-filen fra live-server


- *Dump gammel database, og lagre .sql backup

* markering fordi jeg regner med at du har kopiert live-siden til localhost. Dersom du skal bruke postene på live-siden, og ikke de på localhost, må du flytte alt i databasen utenom wp-posts (evt et par andre tabeller, siden mange plugins og tema tar seg friheten til å legge til ting i databasen).

Burde gi deg et par minutter nedetid. Det er også mulig å gå om et subdomene og få i praksis 0% nedetid. Du kan ta kontakt dersom du trenger hjelp med flyttingen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan vurdere BackupBuddy til neste gang - den kommer med en importbuddy som gjør det enkelt å flytte på WP installasjoner.

Utfordringen din hvis jeg forstår det rett er å beholde det gamle mediabiblioteket; det består av både filer og posts, så jeg ville anbefalt å få dette over først til din nye side som du har lokalt.

Jeg ville kopiert filene (wp_content/uploads) over fra serveren til lokalmaskinen, og prøvd denne plugin: https://wordpress.org/plugins/add-from-server/
Du legger altså over filene selv, og plugin ser ut til å legge til relevante posts i tabellen basert på filene den finner (men jeg har ikke sjekket dette). Er du modig kan du også skrive noen spørringen for å kopiere disse posts fra serveren ;)

Når alt fungerer som du vil lokalt kan du bruke en plugin som f.eks. BackupBuddy, Duplicator, WP Clone eller lignende. Dette kan du jo fint prøve ut før du tukler med din live nettside.

Husk også innkommende lenker som kanskje ikke lenger finnes - plugin Redirection fanger fint opp alle 404 slik at du kan sette redirections for de etterpå.
 

T SL

Active Member
Duplicator er fin, men den kan være kranglete dersom du skal flytte større sider. Fordelen med duplciator er at du kan velge hvilke tabeller og bibliotek du vil ta med.
 
Topp