RenholdOslo
Medlem
Forresten Steve, angående punkt 3: Dette er vel ikke nødvendig nå som jeg har årstermin? Da bare fyller jeg inn mva jeg har betalt i mva-skjemaet og så betaler jeg mindre mva til staten?
Hei alle,
nå har jeg fått til mva-rapportering 1 gang i året. Jeg lurer på om det er mulig/greit å rapportere inn såfort jeg får siste innbetaling fra kunde for året (10.desember). Da får jeg betalt mva jeg skylder samt tatt ut resten av pengene i lønn, slik at alle konto er balansert og jeg går inn i 2013 med "0" kr i bank, skyldig mva og annet.
Jeg vil ha ting så ryddig som mulig, og vet ikke helt hvordan forholde meg til at jeg tar med 10.000,- skyldige kr i mva INN i det nye året.
Takk folkens!
Forresten Steve, angående punkt 3: Dette er vel ikke nødvendig nå som jeg har årstermin? Da bare fyller jeg inn mva jeg har betalt i mva-skjemaet og så betaler jeg mindre mva til staten?
Hvis du betaler utgifter i firmaet med private penger så kan du ikke føre kredit konto firma, men kredit innskudd kontanter, dette tilsvarer post 2055 på næringsoppgave 1 (RF-1175). Alså, hvis du betaler en leverandør så blir det debet leverandørkonto, kredit 2055.
I så fall skal du ikke bokføre månedlig, rentene legges til kontoen først 31. desember. Hvis du mot formodning har en bank som legger til renter på saldo hver måned må du bokføre for at saldo på bankutdrag skal stemme med saldo i regnskap.
Privatkontiene trenger du ikke å gjøre noe med, ettersom de ikke er med i regnskapet.
Selve telefonen kan kostnadsføres, abonnementet er det en privatdel på. Det er ingen spesiell prisgrense, i alle fall er det greit så lenge en holder seg til vanlige telefoner, og ikke drar til med noe slags gullbelagt galskap til en hel årslønn. Ettersom en telefon koster mindre enn kr 15 000 utgiftsføres den direkte, og går til post 6500 i næringsoppgaven. Så da bli det en konto med tilsvarnde nummer og navn.
6900 Telefon betyr nok ikke selve telefonapparatet, men utgifter til telefonbruken. Selve telefonen setter du på 6540 (Inventar) i regnskapet, og fører i sekkeposten 6500 (Verktøy, inventar m.m.) i næringsoppgaven.