Flere sider i samme nisje - ta over mange plasser øverst på Google? Straff?

Har drevet litt "spionasje" på en del konkurrenter i det siste, og har funnet ut at det er et firma som eier en drøss med nettsider. Disse har tatt over en hel del førsteplasser av høy verdi, også i samme nisje. I den ene nisja har de feks både #1 OG #2 for samme nøkkelord, med to forskjellige sider.

Jeg snakket med en know-it-all på det der hjelpeforumet til Google, og der fikk jeg beskjed om at jeg måtte være forsiktig med det. På tidspunktet hadde jeg to helt ok sider i samme nisje, men det endte opp med at jeg flyttet alt innholdet fra det ene domenet over til det andre, slik at jeg i stedet fikk én god side.

Viser det seg at jeg bæsja fullstendig på leggen med å gjøre dette? Personen jeg snakka med på Googleforumet så ut til å vite hva han/hun snakket om, men om det personen fortalte meg stemmer, hvordan kan Google tillate at en og samme eier har okkupert feks de 2 øverste plassene for samme nøkkelord, med 2 separate sider?

I følge Mr/Frk know-it-all kunne jeg komme til å bli fjerna helt fra indeksen om Google fant ut at begge topp-plasseringene var eid av meg.

Kan ikke stemme. Jeg er 1 og 2 på enkelte søkeord med ulike nettsider, men det blir jo ofte slik når man har flere nettsteder og/eller blogger i en bestemt nisje. Det er ikke snakk om å "okkupere" toppen; man velger jo ikke selv hvordan sidene skal rangeres.

Og du har de to på samme hosting? For det var en av tingene som ble nevnt; Google ble gitt gude-lignende egenskaper, fordi de etter sigende kan se hvilken hosting-konto de er under, ip etc.

InVert

Blogger
Har hørt om dette tidligere. Flere som anbefaler å ta over alle førsteside resultatene og videre, i Stompernet verden er det en som hadde de 30 første resultatene på google for sitt søkeord.

Bygget det opp slik at det var en hovedside, hubpages, weebly, wordpress.com og andre web 2.0 tjenester som ranket høyt og linket til slutt mot hovedsiden(salgssiden), på den måten har du ikke samme IP på de forskjellige sidene.

Ole Avranden

utvandret
Tror det må skilles litt mellom typer nettsteder.

Hvis du har ett nettverk med nettsteder om appelsinhud som lenker til ditt superoptimaliserte salgsnettsted for produkter mot appelsinhud kan det nok gis en straff ved at "lenkebyggerne" "nulles" ut.

Har du derimot to eller flere enkeltstående nettsteder om appelsinhud uten lenkebygging dem i mellom tror jeg du er på trygg grunn. Alt annet ville være helt ulogisk.

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du har ett nettverk med nettsteder om appelsinhud som lenker til ditt superoptimaliserte salgsnettsted for produkter mot appelsinhud kan det nok gis en straff ved at "lenkebyggerne" "nulles" ut.

Ja, definitivt. Gjett om jeg har prøvd det :rolleyes:, et salgsnettsted gikk fra kr 30000/mnd til kr 5000/mnd pga. at "lenkebyggerne" mine ble fjernet fra G`s index.

Men det er flere måter å gjøre det på. Se på finansa.no f.eks. De har laget en god del lenkenettsteder og ranker godt på "lån". Forskjellen på det jeg gjorde og det de gjorde er at de har laget alle "lenkebyggerne" sine slik at de ikke lager footprint. Jeg laget alle mine i Wordpress og av same lest.

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvorfor skulle det ha noen betydning for Google hvem som står bak en nettside? Jeg trodde det var slik at Google brydde seg om informasjon, slik at folk som bruker Google sine tjenester kan lokalisere informasjonen. Føler meg som boyscout forøvrig ;)

Men om det ikke lenkes mellom de to nettstedene man måtte ha i samme nisje, da er alt i orden? (Ja, jeg må ha det med teskje.)

picxx

WF 09
Å vektlegge alt disse "SEO ekspertene" på nett kommer med blir vel omtrent som å ta imot investeringsråd fra terra securities. Bygg sider for besøkende, ikke for søkemotorene, så går det bra. Skulle det ikke gå bra, vel, da er du en erfaring rikere.

Topp