Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flash-sider - er de historie?

selbekk

Medlem
Hei folkens,

I det siste har jeg blitt veldig imponert av hva man kan gjøre med HTML5, CSS3 og jQuery. Man får massevis av interaktivitet, animasjon og følelse at det er "noe som skjer" på nettsider laget av tags og attributter.

Med andre ord, mye av det som var "kult" med Flash-sider back in the days. Nå derimot, med "ny teknologi og bedre SEO", så er det endel bra Flash alternativer på markedet, og fullt mulig å lage nettsider med Flash teknologi som fungerer som de burde.

Det jeg lurer på er deres mening rundt dette - er Adobes Flash-teknologi lagt død, eller er det fortsatt et alternativ til HTML5 og dets dominans?

- Kris
 

Nutz

Med lem
Som til vanlige websider vil jeg anta at flash for lengst har gått av moten.
Men en webside som i en meget responsiv og interaktiv "app" vil den nok spille en ganske stor stor rolle også fremover.
Den er tross alt ikke så lett å kopiere og endre egenskaper til da lesbar kildekode ikke lastes ned til nettleser for manipulering.
Selv om man dekompilerer en SWF, så er det ikke gitt at man får noe særlig matnyttig ut av det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
flash har fremdeles noen bruksområder, f.ex. spill, men det minsker ganske raskt. Imidlertid - selvom det blir færre og mindre bruksområder ganske raskt nå, så tror jeg det kommer til å ta en god stund før flash er borte. F.ex. finnes det utrolig mye som allerede er laget i flash, det er voldsomt mange utviklere som allerede er veldig inne i flash osv. Men på vei ut er det nok definitivt, selv om det nok vil ta noen år før det virkelig er slutt.
 

picxx

Well-Known Member
Var det ikke en flashside som vant en eller annen slags webpris i fjor da?
 

tyr897

Medlem
Er enig i at Flash definitivt er på vei ut som webside, noe det i de fleste tilfeller aldri burde vært brukt til fra starten av. Som mer interaktive applikasjoner, og ikke minst annonser og spill vil det nok holde stand en stund til. Jeg vil tro at Flash som verktøy kommer til å fortsette, og etterhvert få muligheten til å eksportere mot HTML5 Canvas og JavaScript. Både ActionScript og JavaScript er jo tross alt ECMAScript.

Gulltagg-kåringen av AntiSweden ifjor meddelte ganske klart og tydelig at den handler om å sette reklamebransjen i fokus, ikke gode websider. Reklamemessig vil som sagt Flash fortsette å dominere en god stund til.
 

selbekk

Medlem
Høres ut som dere er ganske klare i deres meninger. Grunnen til at jeg spurte, er at jeg fikk hendene mine på noen billige, men kule templates. Ikke vet jeg hvordan man lager dem, men kule er de i alle fall. Her er en jeg fiksa litt på i dag, tar jo virkelig intet arbeid for å få det oppe og gå. Tok maks en time - og vips hadde jeg en flott julegave for en venninne.

Jessica Kaye - Acoustic Pop Singer

Jeg er i og for seg en stor fan av HTML5 / CSS3 i seg selv, og det gir mye mer mening for en mye større gruppe med folk enn hva Flash-sider gjør, men til et visst bruk (som f.eks. artister / musikk / nattklubber) synes jeg det fortsatt er et bruksområde for dem.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er i og for seg en stor fan av HTML5 / CSS3 i seg selv, og det gir mye mer mening for en mye større gruppe med folk enn hva Flash-sider gjør, men til et visst bruk (som f.eks. artister / musikk / nattklubber) synes jeg det fortsatt er et bruksområde for dem.

Det er jeg uenig i. Flash er "fattigmanns-løsningen" de mer moderne utviklingsbyråene går vekk fra. Grunnen er at vi får stadig flere plattformer som ikke støtter flash eller som støtter flash veldig dårlig. Mobiler, spesielt de fra Apple, og lesebrett, spesielt de fra Apple, er eksempler på slike nye plattformer.

Poenget er at mange av de personene som tar disse nye plattformene i bruk nettopp er artister, forfattere, journalister, moteinteresserte, designere, osv. Så var det én bransje som skikkelig IKKE burde omfavne flash, så var det jo kulturbransjen.

Jeg gir flash 2 år. Etter det brukes flash utelukkende av amatører og på mindre nettsteder. Alle de største vil ha gått videre til andre løsninger, som HTML5.
 

allegretto

Medlem
Jeg tror flash vil bestå, fordi man ikke vil kunne lage så store/avanserte aplikasjoner i html5 som i flash. Men at flash vil bestå som i dag tviler jeg på, de vil nok utvikle/endre seg...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror nok det vil bli laget like store og avanserte applikasjoner i html5 etterhvert som det gjøres nå i flash, men det vil ta litt tid.

"de moderne utviklingsbyråene" lager nok også fremdeles mye ting i flash, men etterhvert som html5 modnes vil det nok falle bort. Ta denne her f.ex., som nettopp vant bronse i Eurobest, laget av Dist & Jimmy Royal (LITAGO - Kuene Bestemmer og Cows decide the next flavor of LITAGO.). Det lages rett og slett MYE bra i flash fremdeles.
 

selbekk

Medlem
peterandrej, artister / musikk / nattklubber er ikke akkurat gutta med mest spenn i verden, så "fattigmannsløsningen" høres ganske gunstig ut.

Jeg tror fortsatt det vil finnes et marked for avanserte "super-fancy" flash-sider for hi-end markedet også, og det er endel spenstige flash-piugins som fortsatt har litt liv i seg, som for eksempel CU3ER - 3D image slider!
 

Nutz

Med lem
Ja, flash kommer til å være med lenge på nettet selv om det muligens ikke kommer til å bli utviklet store kompliserte sider i det lenger.
-På samme måte som man har tatt hensyn til IE6, vil nok nettlesere ha åpning for og mulighet til å kjøre flash.

ATG.SE er realtivt nyutviklet og vellykket side i flash (Svenskenes Rikstoto)..
Her er en "typisk" applikasjon/webside som funker veldig bra og flash har blitt bruk riktig.
 
Topp