Ekstern RF?
Hensikten med å droppe revisjonsplikten er vel ene og alene snakk om å spare penger. Hvorfor skal jeg som er regnskapskyndig måtte da bli pålagt å ha en ekstern regnskapsfører?
Synes det blir dumt å spare penger ved å ta bort revisjonsplikten og pålegge å ha ekstern regnskapfører, da er du like langt.
Jeg synes ordningen med å lage en ny selskapsform hvor en kan ha mindre aksjekapital, men samtidig samme rettigheter som AS uten revisjonsplikt. Revisjonsplikt over en viss omsetning samme som for EN, ANS og DA i dag. Dette virker å være en god plan med et slags mikro aksjeselskap, men dagens skattesystem og oppgaveplikter må betydelig forenkles.
wq
Hensikten med revisjonsplikten for AS er jo å verne om tredjepart (banken, leverandører, kunder), gi beskjed til omverden dersom noe ikke er som det skal være. Samt verne om lover og regler, med tilbakemelding til skatteetaten. Slik som Norge er i dag bør denne ordningen fortsatt bestå, heller lage ny selskapsform. Det vil forhåpentligvis også gjøre at mindre starter NUF når de egentlig ikke er et norsk utenlandsk foretak.
Det skal nevnes at jeg ikke er helt uavhengig i denne saken, da jeg selv jobber som revisor...