Jeg har ikke funnet noe om dette på forumet, og spør derfor: Jeg eier og driver et NUF med kun meg selv som ansatt. Siden (den norske) firmakontoen hadde dårlig rente, og dessuten at innestående var betydelig over 2 mill, som jo er grensen for hva banksikringsfondet vil dekke i tilfelle bankkonkurs, har jeg gjennom flere år praktisert spredning av firmamidlene til flere private bankkonti for å oppnå bedre rente og spre risikoen. Ved årsslutt er så midlene (eksakt beløp, nat'vis) tilbakeført til firmakonto for at balansen skal bli riktig for regnskapavslutning ved årsskifte. Nå har den lokale kemner bebudet regnskapskontroll med det første, og spørsmålet er da hvordan det vil reageres på disse uttakene (normalt tidlig i januar) og innskuddene (sent i desember) fra/til firmakontoen hhv. tidlig og sent på året. Dette er gjerne ikke helt etter boken? Det kan opplyses at midlene har stått urørt på disse private høyrentekonti gjennom året, mao. har de ikke vært brukt til spekulasjoner eller annet, om det kan utgjøre noen formildende omstendighet...