Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Firmalogoer

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har samlet en del logoer for en kunde og poster dem på utstilling her, Logoer til store firmaer i Norge. Det er ikke ofte jeg ser logoer samlet slik og det slår meg at mesteparten er veldig kjedelige. Må logoer være kjedelige for at det skal bli kjente og for at folk skal huske dem?

Verden kan da ikke være så kjedelig som disse logoene? Noen som har lenker til logosamlinger som har spreke og innovative logoer?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg synes ikke disse logoene er nødvendigvis "kjedelige", jeg synes mange av dem er gode og flotte å se på. En logo skal være lett gjenkjennelig og kunne brukes på flere flater/medier.

Så i bunn og grunn synes jeg ikke det er merkelig at de fleste fremstår som rene og klare i sin fremtoning.

Vil du de skal fremstå med masse former og farger i hele fargepaletten?
 
Sist redigert av en moderator:
Jeg har samlet en del logoer for en kunde og poster dem på utstilling her, Logoer til store firmaer i Norge. Det er ikke ofte jeg ser logoer samlet slik og det slår meg at mesteparten er veldig kjedelige. Må logoer være kjedelige for at det skal bli kjente og for at folk skal huske dem?

Verden kan da ikke være så kjedelig som disse logoene? Noen som har lenker til logosamlinger som har spreke og innovative logoer?

Ikke helt enig, mange av logoene forteller hva slags bransje bedriften er i, og det er mange fine logoer som feks statoil og telenor sin. Men dette er jo en smaksak og ingen fasit.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hehe neida, kan gjerne være ensfarget.
Ja, det er nettopp det med gjenkjennelig. Slik som Rema1000 sin, det er utrolig stygg syns jeg, men veldig gjenkjennelig.
Og Statoil sin nye rosa... den gamle var kjempefin og illustrerte det de drev med, men det er vel akkurat det de ville unngå, med den rosa så fremstår de som noe annet enn det de er.
 
Hehe neida, kan gjerne være ensfarget.
Ja, det er nettopp det med gjenkjennelig. Slik som Rema1000 sin, det er utrolig stygg syns jeg, men veldig gjenkjennelig.
Og Statoil sin nye rosa... den gamle var kjempefin og illustrerte det de drev med, men det er vel akkurat det de ville unngå, med den rosa så fremstår de som noe annet enn det de er.

Enig med at Dråpen og flammen sa mer om hva statoil drev med før, men nå er man jo på vei mot andre markeder innen energi.

«Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer,» heter det i Statoil-presentasjonen.

Litt svak mening med logoen, men jeg synes den er fin.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette med logoer og budskap er ikke en enkel sak, og det kan være utfordrende å kommunisere noe med logoen mange ganger.

Hvis vi skal se på logoer med mange farger så er vel OL-ringene kanskje den beste som finnes. Så det er mulig å kombinere mange farger.

Norsk tipping bruker vel også flere farger, og har fremdeles en enkel og gjenkjennelig logo.

Toy's'r'us har også en fargerik logo.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
«Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer,» heter det i Statoil-presentasjonen.

Det der er bare piss, gi meg en halvtime så skal jeg skrive det om til å gjelde for den lokale kebabsjappa i stedet.

Det som er greia med den nye "kjønnsløse" logoen til statoil - og i og for seg det samme som den propellen til telenor også, er nettopp det at de ikke sier noe som helst om hva man driver med. Den kunne like gjerne ha passet til Alis Kebabsjappe, og det sier jo litt at det ble problemer med at HUSFLIDEN hadde en alt for lik logo fra før - Statoil sponser Husfliden etter «logotyveri» - TV2.no

På sett og vis greit nok det, men kjedelig, litt feigt og veldig typisk "corporate" - der prioriteringen er å skulle kunne gå inn i nye forretningsområder uten å måtte endre noe. Tankegangen bak logoer av denne typen er at de på en måte skal kunne si "alt", og dermed ender de gjerne med å si "ingenting" i stedet. I stor grad ender man dermed med symboler som er totalt meningsløse, uten noe annet innhold eller tankegang bak dem enn det man legger til i etterkant, og man kunne like gjerne ha kjøpt noe ferdiglaget tull fra istockphoto e.l.
 
Interessant emne. Men BM, Telenor, Statoil og Elkjøp er jo relativt nye ift resten, det fremkommer også ganske tydelig etter min mening ift stil, effekter, fargebruk, font etc. Ser du bort fra disse er det mye "kjedelig", primert fordi de er gamle. Selv er jeg tilhenger av "less is more" prinsippet når det kommer til logodesign, men det må gjøres riktig selv om det er enkelt.

Her har du et sprekere galleri: 210 Creatively Awesome Logo Designs | Inspiration | Bashooka | Cool Graphic & Web Design Blog
 

Tulla

Medlem
Den Don Cafeone er jo herlig da, helt til jeg ser fargene og den bakgrunnen. Det dreper hele conseptet synes jeg.

Nrk's logo er jo gammel, men likevel herlig punch og enkel. Bare den blå skrifta på hvit bakgrunn ble litt utflytende.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Det er jo en klar trend for "flat" logodesign. Flere grunner til dette, blant annet at logoen da kan leve lenger og er vesentlig enklere å bruke på både fysiske og digitale flater. Har man en enkel og flat logo, gir det en grafisk designer større frihet på andre grafiske elementer.

Jeg mener at en logo har ett eneste oppdrag; gjenkjennelse. Og det er derfor Freia ikke endrer på sin logo, og i nyere tid heller har lagt til elementer i logoen.

Det siste årets største logoskandale, etter min mening, er logoendringen til P4.
ye46pyqtnlb7f6yyv4vn.jpg

Her har de brukt absolutt alle effekter de kunne finne i Photoshop.
 
Topp