Firma i Norge når en bor i USA?

USA

New Member
Jeg har et lite "fine Arts" firma i USA og lurer på om jeg kan starte firma i Norge og skatte til Norge når jeg bor i USA (istedet for å ha det registrert her og skatte her). Dette ønsker jeg for å bli medlem i Folketrygden og for å kunne samle pensjonspoeng og få de rettighetene nordmenn i Norge har (ikke med tanke på å tjene mer eller mindre...) . Jeg er norsk statsborger, gift i USA med familie her.

Noen som vet om dette er mulig og hvordan en må gå frem for å få dette til?

Msites Ltd

Livsnyter
Det ser ut til å være mulig. Etablering for utenlandske borgere - Bedin

Forstår det slik at du må ha en kontaktperson i Norge som kan være ansvarlig for skattebetaling og slikt (med mindre de med økonomisk virksomhet mener bare banker og slikt og ikke alle som tjener penger ... Isåfall kan du gjøre det selv fra statene).

Dette er vel ment for de som ikke er norske statsborgere, og ikke bor i Norge!

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har et lite "fine Arts" firma i USA og lurer på om jeg kan starte firma i Norge og skatte til Norge når jeg bor i USA (istedet for å ha det registrert her og skatte her). Dette ønsker jeg for å bli medlem i Folketrygden og for å kunne samle pensjonspoeng og få de rettighetene nordmenn i Norge har (ikke med tanke på å tjene mer eller mindre...) . Jeg er norsk statsborger, gift i USA med familie her.

Noen som vet om dette er mulig og hvordan en må gå frem for å få dette til?

Skal du samle pensjonspoeng må du vel faktisk bo i og skatte til Norge!

Eksempelvis mister alle som er ute av Norge mer enn 12 måneder medlemsskapet i Folketrygden. Et lite problem for eksempelvis folk som seiler jorden rundt mer enn 12 måneder.

USA

New Member
Takk for svar! Kjenner en del personer som jobber i statene i opp til flere år (langt utover 12 mnd), men de jobber for norsk firma, skatter til norge og er medlem av folketrygden. Så tenkte om det var mulig å skape sitt eget firma i Norge og jobbe for det her, og dermed alså skatte til Norge.

Så det er alså mulig om jeg tar ut lønn gjennom firmaet? Noen som har linker til mer informasjon om hvordan gå frem for å komme i gang? Jeg er ganske "grønn" på dette feltet, men ser at businessen kan ha potensiale for en del inntekt her i statene.

Setter stor pris på alt av info og hjelp!

picxx

WF 09
Så det er alså mulig om jeg tar ut lønn gjennom firmaet? Noen som har linker til mer informasjon om hvordan gå frem for å komme i gang? Jeg er ganske "grønn" på dette feltet, men ser at businessen kan ha potensiale for en del inntekt her i statene.

Setter stor pris på alt av info og hjelp!
Nei, det er kun mulig om du blir ansatt av et norsk firma som allerede har en avtale med landet (les:gjerne administrerende stillinger).
Du kan derimot ikke få slike stillinger, da du bor i det landet du søker jobb fra (var ihvertfall det jeg fikk til svar).

Beste er nok å satse selv, og glemme den norske stat, enn så lenge.

Topp