Firma i Malta - hvordan?

K

Kontoristen

Guest
hvorfor vil du ha firma i malta ?

Fordelen med å etablere på malta er at netto skatte effekt kommer helt ned i 5% på Malta ettersom myndighetene i malta har inngått en avtale med EU som gir skattekreditt på hele 6/7 av de 35% som betales som firmaskatt på Malta til alle aksjonærer bosatt utenfor Malta. Grunnen til dette er for å tiltrekke seg selskapsetableringer fra andre land innenfor eu/eøs og stimulere til vekst innenfor "corporate services".

lpride

Medlem
Fordelen med å etablere på malta er at netto skatte effekt kommer helt ned i 5% på Malta ettersom myndighetene i malta har inngått en avtale med EU som gir skattekreditt på hele 6/7 av de 35% som betales som firmaskatt på Malta til alle aksjonærer bosatt utenfor Malta. Grunnen til dette er for å tiltrekke seg selskapsetableringer fra andre land innenfor eu/eøs og stimulere til vekst innenfor "corporate services".

Under forutsetninga at en vil operere innafor norsk lov, hjelper dette lite. Dette er fordi man må uansett registrere et NUF for aksjeselskapet i Norge for å drive det. Resultatet i NUFet vil beskattes etter norske regler.

Chris M

Medlem
Om hovedselskapet fakturer det norske NUF for en betydlig sum så har du skattemyndighetene på nakken før du vet ordet av dette. Har lest at de er ekstra oppmerksomme slike transaksjoner, ettersom de aller fleste av de er kun skattemessig motivert og ikke reelle transaksjoner.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er litt interessert i hvor grensen går...
Jeg kjøper en del fra Kina f.eks. -- kan jeg starte et selskap i f.eks. Indonesia (eller Kina) som kjøper fra leverandøren og selger til meg i Norge - slik at en del av fortjenesten ikke kommer (og skattes) i Norge?
En del av arbeidet (= innkjøpsrutinene, søk osv osv) foregår jo ikke i Norge...

Jeg skjønner at arbeid i Norge skal skattes i Norge, men nå blir all fortjeneste skattes i Norge, og da får de "for mye" (for å bruke skattemyndighetenes logikk da).

verdungroup

New Member
Hvordan registrerer man firma i Malta? (Ltd)

Har søkt litt rundt på Google uten noe som helst nyttig informasjon

Det normale er å benytte et corporate services selskap til å ta seg av dette.

Oftest setter man opp et holding-selskap i Norge (for eksempel et NUF eller AS) som eier et holding-selskap på Malta. Dette selskapet eier igjen et driftsselskap - og det er her all aktiviteten foregår. Driftsselskapet vil da betjene hele det Europeiske markedet.

Alt overskudd i driftsselskapet skattes 35 %. Resterende overskudd kan om man ønsker utbetales som utbytte til det maltesiske holding-selskapet og deretter om man ønsker til det norske holdingselskapet. Utbetaling av utbytte er skattefritt mellom datter- og morselskap.

Det som skiller Malta fra andre europeiske land er muligheten til å søke om skatte-kreditt. Dette betyr i praksis at man kan få tilbakebetalt opptil 6/7 eller rundt 85 % av innbetalt skatt. Skatte-kreditten betales fra maltesiske skattemyndigheter til det maltesiske holdingselskapet. Beløpet kan da siden overføres skattefritt til det norske holdingselskapet takket være Fritaksmetoden. Netto skattebelastning blir på ned mot 5 %.

Pengene (skatte-kreditten samt eventuelt utbytte) disponeres som man ønsker i det norske holding-selskapet.

Send meg gjerne en PM dersom du vil ha mer informasjon.

Topp