Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finne verdien på gamle penger

Martin R

Medlem
Hei,

Hvordan kan man finne verdien på gamle penger?
Har gamle penger, vil finne verdien på de.
 
I de fleste byer har de seddel og myntsamlerbutikker hvor du kan komme innom og få vurdert verdien. Mange slike butikker kjøper også sedler og mynter (Hvis de mener det er verdt å kjøpe), men her får du gjerne litt lavere pris enn om du selger privat ettersom de jo skal ha sin del av kaken ved å selge videre. Kan ihvertfall si det slik at verdien er veldig avhengig av tilstanden på sedlene/myntene og ikke minst hvor sjelden de er.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg kan ikke dy meg med å spøøre hva som er "gamle penger" i denne sammenhengen. Er redd du nå skal si at du har funnet noen mynter fra da jeg var ung....hehe...
Ja, for da hadde vi faktisk 5-øringer.....vi hev på stikka med dem til og med!
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hehe.. Bra Tonny :)
Året jeg ble født kom internettet.. Så gammel er jeg ! :p Neida..

Tror jeg også ville gått til en butikk eller samler treff.. Vet ikke hvor du bor men de hadde det ofte i Sarpsborg før... Mulig det er en ekstra stor samlergjeng der??
 

Bjørnar

Gründer
Hah, Msites, kaller du det gammelt, vi heiv på stikka med ett-øringer mens vi måtte se på NRK i svart/hvitt bare opplyst av stearinlys fordi strømmen ikke var funnet opp enda.

Nå skryter du fært Tonny. Dere hadde ikke stikke, så dere kasta bare mynter. Eller... det var vel skjell som var betaling i den tiden.

:)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hah, Msites, kaller du det gammelt, vi heiv på stikka med ett-øringer mens vi måtte se på NRK i svart/hvitt bare opplyst av stearinlys fordi strømmen ikke var funnet opp enda.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er vel du og jeg jevngamle.... Og jeg tror at TS hadde trodd jeg bløffet hvis jeg sa at det fantes 1-øringer, eller at krones-is kostet en krone etc...

Hukser jeg kjøpte smågodt for fem kroner på lørdager og fikk et helt kremmerhus fullt! Det var tider det!
 

Ole Avranden

utvandret
Ja, jeg husker hvor stort det var da jeg nådde steinalderen og fikk min første stein. Det var ikke store steinen, lignet mer pukk, men det var MIN stein!
 
Topp