Finn.no Annonser i XML format løsning

Er det noen som har erfaring med å sette opp en slik løsning fra Finn.no? Har en bilforhandler kunde som ønsker å bruke denne løsningen slik designet kan tilpasses nettsiden. Har fått API-key og orgID, men det virker ikke som det finnes noen innføring hvordan dette skal brukes. Er helt grønn på dette, så hvis det er noen som har satt opp en slik løsning tidligere ville ha satt utrolig pris på deres hjelp. :confused:

adeneo

Medlem
Det er vel i grunn rimelig rett frem. Du koder en løsning på serversiden som henter og parser XML'en, og strukterer HTML'en slik du vil ha den og dytter den ut på nettsiden for så å style den slik du vil at den skal se ut ?

Er som sagt helt grønn på dette, så rimelig rett fram er det ikke for meg. Jeg forstått såpass at det blir generert en XML og at det er der informasjonen hentes fra slik at jeg kan tilpasse designet på nettsiden. Alt dette med API osv forstår jeg veldig lite av, aldri vært borti det før. Do I make any sense? :)

adeneo

Medlem
Jeg regner med du skal bruke PHP på serversiden, så det du trenger er en klasse som henter XML'en og gjør om denne til brukbar HTML som du kan style slik du ønsker, og det burde være forholdsvis greit å få til, men litt plundring blir det selvfølgelig alltid første gangen.

Jeg har ikke en slik klasse på lur, og har heller ikke tilgang til denne løsningen fra finn, så det er vanskelig å forklare noe særlig mer spesifikt om hvordan det gjøres uten å vite akkurat strukturen på XML'en osv.

selbekk

Medlem
Hei! Det høres ut som du prøver deg på noe du ikke kan. Kult det - det er jo sånn man lærer! Men vær obs på at dette kanskje kan være litt mye på en gang hvis du ikke har vært borti programmering før.

Her har du en oversikt over det som må gjøres:

- Lag en klasse (bit av kode) som er ansvarlig for å hente inn data fra Finn.no (som bruker API-nøkkelen du har mottatt for å "låse opp" tilgangen mot Finn.no's servere. Dette kalles en dao (data access object)
- Lag en klasse som fungerer som en intern datastruktur, som speiler innholder du henter fra XML-filen du akkurat hentet fra Finn.no. Dette kalles en model.
- Lag en klasse som tar dataen du nettopp hentet fra serveren og leser dem inn i den intern datastruktur. Dette heter (un)marshalling eller deserialisering, alt etter hvem du spør.
- Lag et script som printer ut HTML-en (websiden) med dataene på riktig plass.
- Skriv til slutt et script som setter alt dette sammen, og presenterer det til brukeren.

Dette er ingen liten jobb - og spesielt ikke hvis du ikke er familiær med et programmeringsspråk eller to. I tillegg ville det vært en fordel å cache disse dataene i en lokal database.

---

Det er ingen skam å ikke kunne alt. Føler du at dette blir en oppgave som er for stor eller komplisert for deg, er det mange her på forumet som tilbyr sine tjenester mot betaling. Sjekk dette subforumet: Jobbsøking - Webforumet.no

Lykke til!

Takk Selbekk for tipsene dine. Har satt Adeneo på jobben (betalt). ;) Dette ble nok litt i overkant av hva kan. Og har selvfølgelig ikke tid til å lære meg dette nå i forhold til deadlinen til kunden. :/

Topp