Feil i fortollingsdokument

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg fikk tilsendt noen varer i juni, og Postnord utstedte et fortollingsdokument.
De gjorde en feil (trodde at fakturagrunnlag var i EUR og ikke NOK), og dette gir utslag i MVA som jeg må ut med - så jeg sendte samme dag en epost med spørsmål om rettelse.
Har ikke hørt siden, så jeg minte de om det igjen igår.

Men så får jeg idag en epost fra Renas (returordningen) med en etterkalkyle, basert på - jaja - fortollingsdokumentet fra Postnord.

Er det noen flere følger jeg kan vente meg pga andres feil i et fortollingsdokument?
MVAen har jeg betalt (jeg har årlig oppgjør så dette betyr faktisk noe for kontantene, men jaja), men dette begynner bli litt vel kjedelig.

alterego

Medlem
Kjedelig med slike feil, særlig når eurokursen nesten tilsvarer 9-gangeren og når det oppstår følgefeil.

Du skulle vel i utgangspunktet ikke betalt MVA'en, men ventet til Postnord korrigerte feilen. Nå får du ekstra arbeid/kostnad for bokføring av ekstra bilag (kreditnota).

Følgefeilen med Renas fikser du vel ved å sende dem kopi av MVA-grunnlaget (faktura) og vise til feil i beregning fra Postnord, så sender de ny faktura for returordningen.

Om du kan vente deg flere følgefeil? Ikke som jeg er kjent med, men du vet nok best selv hvilke omkostninger/avgifter du pleier å ha på varene du importerer og hvilke aktører som er involvert.

Det er bare å passe på ved import, for det gjøres stadig feil. Mester Grønn fikk f.eks. en ekstra regning på 64 millioner etter en avkryssningsfeil, med 14 dagers betalingsfrist. De måtte gå rettens vei for å få tilbake pengene og det tok 5 år før endelig dom falt i saken!! Les om saken her.

Britta

stoffdronning
Ahhh....fortollingsfeil....min yndling blant alt som kan gå feil....

Er det først fortollet feil - samme om det er leverandørens eller speditørens feil - så er det likevel ditt problem. momsregningen (regner med at du har tollkreditt) MÅ betales, SÅ kan du rette klage til Tollvesenet, men regn med maaaange måneder.

Som alterego sier, følgefeilen bør lar seg oppklare.

Hilsen, en UPS-lei Britta (dem klarer nesten hver gang å fortolle snittmønster som bekledning, fordi det står jo 'XY kjole, 2-8 år', grrr. Dessverre for små summer for å sette klagingen i gang...)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Postnord har nå endelig svart og skrev at slike feil ikke kan rettes opp i, noe jeg nekter å tro egentlig.
Farlig hvis det skulle være tilfelle - en enkel måte å få et hvilket som helst selskap i store problemer.

Britta

stoffdronning
Det er feil dem sier, men det er da en sak mellom deg og tollvesenet, ikke PostNord og toll.

Hvis det bare er moms det dreier seg om, ikke toll, så er det dessverre riktig for det sies i tollreglene at moms ikke erstattes, siden det uansett blir momsregnskap. Mer eller mindre ditt problem hvis du bare har årsregnskap. :-(

Jeg er heller ikke særlig begeistret for at speditørene ikke har mulighet å korrigere feil, men overlater ansvaret til oss kunder. Det koster masse tid å rette opp.

Topp