Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Farge på text er forskjellig på webtext og bildetext

theblast

New Member
Driver på en side med litt text som er vansklig plassert + fonter som ikke er for web så lagt inn text i bildefiler. Men problemet er at fargen forandrer seg når jeg lagrer dem prøvd både #03366 og 036 som er mørkeblå farge som burde være ok for web. Men fra både illustrator og photoshop, med en gang jeg lagrer blir det på 036 lilla og 03366 lyseblått.

Har også prøvd å sette som adobe RGB istedenfor sRGB men hjalp ikke.

Noen som har noen forslag.
 

picxx

Well-Known Member
#fd0303 :d
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bilder komprimeres når du lagrer dem i photoshop. .jpg-bilder kan du f.eks komprimere enormt mye i ps, noe som vil gjøre at det blir feil på farger. Alle nettlesere "leser" også fargene på bilder ganske ulikt, slik at en blå nyanse kan være ulik i IE og Firefox.

Disse to feilkildene gjør at du må ta dine forholdsregler. Ganske enkelt går det ut på at du må være konsekvent. Dvs at hvis du skal ha en bakgrunn på toppen som ender i en viss farge, så må BÅDE bildet på toppen og bakgrunnsfargen være laget i samme program og lagret med samme kompresjon. Hvis du velger å bruke et bilde som tittel, så bør du bruke et bilde på alle andre sammenlignbare titler.

For å si det sånn. Du klarer med 99,99% sannsynlighet IKKE å lagre et bilde med en viss farge som så skal vises likt i alle nettlesere. Det går bare ikke. Derfor må du tenke ut metoder der fargene enten kan varieres uten problemer, eller å bruke konsekvent tenkning hele veien.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
i photoshop så kan du velge "vis bare websikre farger" i fargevelgeren, det pleier å hjelpe en del.
 

Fredrik

Medlem
Det er riktig som Peter sier over. Men gjør du det riktig i PSD så skal det være tilnærmet umulig å se forskjell. Har du forsøkt PNG?

Alternativt kan du sende meg originalfilen så kan jeg lagre den hos meg med mine settings i PSD/JPG/PNG
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er riktig som Peter sier over. Men gjør du det riktig i PSD så skal det være tilnærmet umulig å se forskjell.

Bare tull. Det er lett å se forskjell på slikt på min EIZO-skjerm. Går jeg derimot inn til Yngve, så ser man ingen forskjell :)

Men fra spøk til alvor. Man må ta høyde for at farger vises ulikt i ulike nettlesere. Derfor MÅ man tenke igjennom hvilke farger man bruker og hvordan man bruker dem. Skal du ha en gradient som ender i en solid farge, så må du:

a) enten ha den faste fargen lagret som et bilde der bildekilden er identisk med den du lager gradienten fra,

eller b) la fargen ende i den eneste websikre fargen som finnes, nemlig hvit. Hvit er den eneste fargen som vises identisk i alle nettlesere. Man tenker kanskje at sort også er en websikker farge. Det er det ikke. Prøv å lagre et helt sort (#000000) bilde i hvilket som helst format, og du VIL se nyanseforskjeller i nettleserne.

....

Det bør kanskje presiseres at 99,999999999% av brukerne dine aldri i verden vil se forskjell på disse fargene, og slikt pirk strengt tatt bare er nødvendig hvis det plager livet av deg, eller hvis brukerne dine er usedvanlig kresne.
 

picxx

Well-Known Member
eller b) la fargen ende i den eneste websikre fargen som finnes, nemlig hvit. Hvit er den eneste fargen som vises identisk i alle nettlesere. Man tenker kanskje at sort også er en websikker farge. Det er det ikke. Prøv å lagre et helt sort (#000000) bilde i hvilket som helst format, og du VIL se nyanseforskjeller i nettleserne.

hvit og sort er ikke farger...det burde du med din utdannelse vite.
(når man i tilegg vet at mannen er en innbitt frp motstander blir det et paradoks)
 
Topp