Falske omtaler på Trustpilot / Yelp

kongen

kongemedlem
Hva synes dere om at folk som har økonomisk interesse i bedrifter legger inn gode "omtaler" på Trustpilot / Yelp etc? Vet at det slås jævlig hardt ned på dette i andre land nå.

A

aabbcc

Guest
Jeg vet at man i Frankrike slår ned på dette med bøter. Dette er misvisende markedføring.

Steve Cash

Medlem
Problemet må være å bevise at det er en med tilknytning til firmaet som har skrevet omtalen? Det er vel en smal sak å bruke fiktivt navn der som på andre websider? Eventuelt få en kamerat til å gjøre det med sitt navn, i tilfelle noen vil sjekke at personen eksisterer i virkeligheten.

Steve Cash

Medlem
For å få utlvevert ip-adresse her i landet må en tillatelse fra retten, så vidt jeg vet. Hvordan det er i andre land vet jeg ikke. Uansett så bruker en selvfølgelig et annet nettverk i tillegg til et navn som ikke uten videre kan knyttes til en selv når en legger inn den falske kommentaren, hvis en er litt oppegående. Jeg ser for meg at det først og fremst er klønene som blir tatt for dette. Jeg tror også at det skal ha litt omfang, eller være en sak med store konsekvenser før politiet prioriterer dette.

På den annen side så har det vært saker i retten der folk har vært tiltalt å gi aksjeråd under falskt navn i selskaper der de sitter med innsideinformasjon, så det er nok ikke umulig å finne ut slike ting. Men saker med misbruk av innsideinformasjon er høyt prioritert av myndighetene, det er jeg ikke sikker på at slike saker som omtales i denne tråden er (foreløpig).

Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Hvordan politiet jobber med slike saker vet jeg ikke, men det er klart at dersom for eksempel et hotell jukser seg til toppen i tripadvisor vha falske anmeldelser så kan det være snakk om relativt store beløp man kan tjene.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Helt ærlig så synes jeg det er helt OK når småbedrifter jukser seg i gang med 2-3 reviews i starten. Det er jo høyere sannsynlighet for at en bruker vil legge igjen en ekte anmeldelse om han ikke er den første.

Om det er en bedrift med litt aktivitet vil jo anmeldelsene jevne seg ut uansett, så de uekte vil ikke få noe nevnverdig effekt.

Er jo forskjell på om man ber mor & far komme med en kommentar sammenlignet mot å leie inn et team fra Litauen til å skrive anmeldelser.

Topp