Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Falsk trafikk fra Google Ads?

Mats1

Medlem
Jeg har i omtrent to måneder kjørt en kampanje på Google Ads som jeg opplevde at konverterte påfallende dårlig.
Derfor tok jeg ut en oversikt i Microsoft Clarity over klikkene som kom fra Google Ads, for å undersøke brukeratferden.

Det er et klart mønster på omtrent 50-60% av de besøkende hvor jeg gjør disse observasjonene:
- De er inne på landingssiden i omtrent 20 sekunder
- Alle aktiviteten de gjør i følge opptakene er svært unaturlig (selvfølgelig min subjektive oppfatning).
- Tilsynelatende merkelige valg, leser f.eks. salgsbetingelsene fremfor å kikke på varene

Har noen tilsvarende opplevelser? Hvordan har dere eventuelt jobbet med det?
Har endt opp med å pause annonsene på Ads nå, da kostnadene skjøt i været pr. konvertering.
 

xdex

Medlem
Nei. Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en Google ads representativ og legge frem bevisene, for å få en bedre forståelse. Da får du nok langt mer hjelp, en hva vi kan gi deg. Det finnes mange tjenester som påstår de klarer å blokkere falsk trafikk, men det er løgn hele veien til banken. Litt av grunnen er at det er begrensinger på hvor mange IP-er du kan blokkere f.eks.

Du forteller oss ikke så mye om disse kampanjene, ikke engang om de er internasjonale, eller kun hører hjemme her i Norge, kanskje til og med enkelte byer?

Mine umiddelbare tanker er at du også bruker søkeord som er vanvittig "brede", som gjør at bots etc. finner dem. Prøv å spiss deg litt mer inn, gjerne på søkeord, geografisk, målgrupper etc. Husk at Google også overvåker trafikk, de gjør en god jobb med blokkering av falsk trafikk.

Jeg har rundt 80 ads kontoer, og rundt 400 kampanjer, men opplever ikke noe utenfor normalen hos meg. Mye av dette er innenfor Norge, og svært spesifikt mot byer, om man ser vekk fra ulike nettbutikker etc.
 
Topp