Det største motivet mitt er utsettelse av skatt frem i tid. Investerer aksjer på privat hånd i dag (av skattlagt lønn), og jeg ser det derfor som ganske interessant om jeg kan gjøre de investeringene via et Holding istedenfor. Elementet ved å flytte noe inntekt fra ENK til Holding såfremt denne inntekten investeres i aksjer går jo på hvilket tidspunkt inntekten skal skattlegges. I et Holding kan jo gevinster reinvesteres i flere aksjer og det skattes ikke av aksjegevinst før de tas ut privat. Privat aksjegevinst skattlegges jo samme år som gevinsten finner sted og kan ikke forskyves frem i tid slik man kan i Holding.
Blir ikke snakk om bare å fakturere for å fakturere, vil være reelle tjenester som foregår pr i dag i ENK som kan gjøres i Holding, derav mulighet for "internfakturering". Kan for øvrig ikke fakturere fra Holding direkte til kunder pga. ENK sitter på konsesjon/konsesjonssplikt, noe ikke Holding vil innha. Som nevnt innledningsvis, det største motivet mitt er utsettelse av skatt. Er inneforstått med at skattebelastning totalt sett blir omtrent den samme %-sats når tiden kommer der lønn/utbytte fra Holding tas ut, men dette vil ligge noe frem i tid.