Ja, det må de. Du har fortsatt fått 25 % ekstra som du ikke har krav på, den eneste forskjellen er at det er staten og ikke kunden som dekker den ekstrautgiften.
Jeg betaler tilbake differansen, helt ok. Men hvordan? Skal jeg bare ta kontakt med mine kunder og be de sende meg faktura på beløpet som jeg da betaler? Jeg må jo sende de en kreditnota på det oprinnelige beløpet, men jeg kan jo ikke fakturere på nytt siden pengene allerede er betalt til meg.
Med mindre det er snakk om tusenvis av kunder som har handlet for sju kroner hver: Ta en telefon til regnskapsavdelingen deres. Fortell dem at du har gjort en tabbe og sendt dem feil faktura, og at du derfor kommer til å sende kreditnota samt en ny faktura. Du understreker både på telefon og i et følgebrev til fakturaen/kreditnotaen (som selvsagt sendes i samme konvolutt) at den nye fakturaen IKKE skal betales, da den allerede er betalt og bare er ment å erstatte tidligere faktura. Og mens du har dem på telefon, ber du om et kontonummer du kan tilbakeføre det overløpende beløpet på. Dette bør du kunne gjøre enkelt i nettbanken din, før på merknaden "feil innbetaling tilbakeføres jf. kreditnota 00000001" eller noe sånt. Kreditnota og ny faktura føres selvsagt på dagens dato slik at momsproblematikken vil bli rettet opp.
For å oppsummere punktvis med en faktura på 1000 kroner som eksempel:
1. Avtalt beløp er 1000 kroner eks.mva. Du sender en faktura på 1250 kroner og skriver på fakturaen at det er inkludert 25 % mva. Kunden betaler denne fakturaen.
Resultat: Du er
1250 kroner i pluss. Kunden er
1250 kroner i minus.
2. Kunden sender inn momsoppgaven og får 250 kroner tilbake fra staten. Både kunden og staten går ut fra at du kommer til å sende inn disse 250 kronene, men ettersom leverandørnavnet ikke er spesifisert på momsoppgaven, kommer ikke staten til å purre deg på dette før de begynner med bokettersyn.
1250 kroner i pluss. Kunden er
1000 kroner i minus. Staten er
250 kroner i minus.
Og det er her du er nå. Du innser at du har gjort en feil, at det du har gjort i praksis er å snyte staten for 250 kroner, noe som kan ha negative virkninger både for deg og kunden ved et eventuelt bokettersyn og i tillegg vil føre til velferdssamfunnets fall og alt det der. Derfor gjør du dette for å rette opp:
3. Du sender kunden kreditnota som nullstiller den gamle fakturaen og ny faktura på kroner 1000, der det kommer klart og tydelig fram at 0,- kroner av dette er mva. Samtidig overfører du 250 kroner til kontonummeret du får opplyst av kunden.
1000 kroner i pluss. Kunden er
750 kroner i minus. Staten er
250 kroner i minus.
4. Når kunden sender inn neste momsoppgave, vil dette inkludere kreditnotaen som nullstiller fakturaen de en gang betalte 250 kroner i moms på. Det betyr at i denne perioden har de for den fakturaen betalt
minus 250 kroner i mva, og de må derfor betale inn dette beløpet nå.
1000 kroner i pluss. Kunden er
1000 kroner i minus. Staten er
0 kroner i minus.
... sånn som det skal være, altså.
NB: Noe av det overstående er synsing. Har aldri vært i nøyaktig samme situasjon selv, men synes det virker utrolig logisk at det bør fungere på denne måten.