Fakturasystem som tillater negative beløp på fakturalinje?

Kyle

Medlem
Hei,

Jeg har benyttet Conte Faktura, og har vært veldig fornøyd med det. Men nå har jeg to ganger den siste uken kommet over tilfeller hvor jeg gjerne skulle hatt muligheten til å ha negativt fortegn på enkelte fakturalinjer. Dette for å gi en best mulig spesifisert faktura som viser rabatter trukket fra osv.

Conte Faktura støtter ikke dette, og jeg vurderer da å bytte til en annen tjeneste. Lurer da på om noen kjenner til om noen av de andre tjenestene som Fakturo.no eller sendregning.no har denne muligheten?

På forhånd takk!

Sist redigert:

Kyle

Medlem
Ja, jeg har spurt Conta. De sa at flere har etterspurt dette, og at det nok vil komme "før eller senere", men at de ikke vil prioritere det da de har mye på listen.

Før eller senere blir litt vel vagt for meg, så jeg ønsker derfor å se om det er andre som har denne muligheten. Syns i grunn det er synd, da jeg har vært svært fornøyd med Conta. Men jeg har flere jobber som skal faktureres fremover hvor en godt spesifisert faktura vil være en fordel for både meg og kunden.

Kyle

Medlem
Joda, det kan man naturligvis. Men jeg liker å føre det over flere linjer, da jeg syns det er mer oversiktelig.

Det er heller ikke bare rabatter dette gjelder, men også delbetalinger som tidligere er foretatt. Når jeg tar et oppdrag betales ofte noe i forskudd før oppdraget starter. Når jeg så sender sluttfaktura, syns jeg det er oversiktelig å oppgi orginalbeløp slik det sto i oppdragsavtalen minus tidligere fakturert beløp = sum utestående.

Jeg sier ikke at dette er en en kjempesvakhet ved Conta, men heller en funksjon som jeg gjerne skulle sett de hadde.

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
@ Kyle: Har du vurdert å bruke kontantfaktura til å gi kunden kvittering på forskuddet? Kontantfakturaer er laget for kontantbetalinger og bankoverføringer og passer perfekt i ditt tilfelle. Deretter utsteder du bare en faktura på restbeløpet når den tid kommer.

Vi får bokstavelig talt hundrevis av innspill på funksjonalitet som ønskes, og må bare ta ting etter hvert som vi har kapasitet. Vi er et lite team og driver med flere forskjellige saker, så vi kan ikke kaste oss rundt og tilfredsstille alle med det samme. Men vi prøver så godt vi kan, og lover å se nærmere på dette.

Tjenesten er fremdeles veldig ung, mindre enn 4 måneder, så vi bruker fremdeles tid på ting som skjer under panseret og å forbedre grunnleggende funksjonalitet som vil komme flest mulig brukere til gode, og ikke bare de få prosentene som har spesialbehov. Mange har f.eks. etterlyst fakturering i Euro, Dollar og Yen og Maltesiske Pund og fakturablanketter på tysk og urdu, men vi ser ikke på dette som noe som er viktig for den typiske brukeren per i dag ;)

Kyle

Medlem
Forskuddet er fakturert for lenge siden separat. For meg ønsker jeg dette mest pga oversiktlighet. Slik at jeg kan sette opp en faktura med foreksempel orginalbeløp - tidligere fakturert beløp = skyldig beløp. Eller trekke fra rabatt på egen linje.

Ser at sendregning.no håndterer negative beløp på fakturalinje helt fint.
Det litt rare er at det gjør jo deres system også når man lager en kladd. Totalbeløp blir helt korrekt, men når man trykker på videre knappen så er det en jquery test som varsler om at negative tall på fakturalinje ikke er tillatt. Meget mulig det er noe i bakgrunnen som gjør det vanskelig for dere å prosessere dette videre under panseret, men for meg virker det som om begrensingen er en del av jquery testen for å hindre skrivefeil i beløpskolonnen.

Som sagt dette er ikke en kjempesak. Og dere har et veldig bra produkt. Bare en litt irriterende begrensing som virker unødvendig, og gjør systemet mindre fleksibelt enn jeg syns det fortjener. Jeg er veldig uenig i at dette er på linje med å tilby fakturablanketter på urdu, dette er kjernefunksjonalitet som går direkte på brukeropplevelsen av systemet.

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Det ligger en hel del bilagsføring i bunn her pga. inkassosystemet og rapporter som gjør at dette er en relativt komplisert affære å programmere. Fakturaen skal være korrekt gjennom hele livsløpet - med kreditnotaer, renter, gebyrer, innbetalinger, delinnbetalinger osv. Systemet må vite hva dette minusbeløpet gjelder for at vi skal få dette robust. Dette gjør at inputmetoden i fakturalinjene må utvides, blant annet.

Inntil vi får dette på plass anbefaler vi å legge ved vedlegg som spesifiserer leveringer som ikke går an å spesifisere i fakturalinjene. Vedlegg lastes opp når man sender fakturaen.

Kyle

Medlem
Takk for utfyllende svar. Skjønner at det er mer komplisert enn det virker for en utenforstående :)

Topp