Jeg startet et enkelpersonforetak for et par måneder siden og forsøker å få alt på plass før lansering. Jeg bruker WooCommerce og har investert i utvidelsen "WooCommerce Print Invoice & Packing List". Denne utvidelsen genererer og sender ut fakturaer automatisk til kundene etter hver ordre.
I ettertid har jeg forsøkt å få på plass et regnskapsprogram. Problemet mitt nå er fakturanummerserien. Det meste av inntekten kommer fra disse ordrene, men jeg forventer også å tjene noe på annonseplasser etc. Hvordan skal jeg da opprette en ny faktura som ikke kludrer til fakturanummerserien fra WooCommerce PIP?
Jeg selger digitale produkter og har derfor aldri noen kundefordringer. Kundene betaler nemlig med en gang. Ved følgende løsninger får jeg følgende problemer:
1. Slutter å bruke WooCommerce PIP og fører ordrene manuelt i regnskapsprogrammet. Problemet da er at kundene risikerer å ikke motta bilaget før et par timer/dager etter bestillinger – avhengig av når jeg tar meg tid til arbeidet.
2. Fortsetter å bruke WooCommerce PIP. Kundene mottar da bilaget øyeblikkelig etter bestilling, men jeg vil få problemer med fakturanummerserien.
Er det noen som har noen gode løsninger på problemet? Jeg har ingen erfaring med bokføring i praksis, så jeg er takknemlig for alle svar! Er det for eksempel lov å opprette egne bilag i regnskapsprogrammet som ikke har samme fakturanummer som på bilaget som ble sendt til kunden, men der den øvrige informasjonen er den samme (likt ordrenummer osv)?
I ettertid har jeg forsøkt å få på plass et regnskapsprogram. Problemet mitt nå er fakturanummerserien. Det meste av inntekten kommer fra disse ordrene, men jeg forventer også å tjene noe på annonseplasser etc. Hvordan skal jeg da opprette en ny faktura som ikke kludrer til fakturanummerserien fra WooCommerce PIP?
Jeg selger digitale produkter og har derfor aldri noen kundefordringer. Kundene betaler nemlig med en gang. Ved følgende løsninger får jeg følgende problemer:
1. Slutter å bruke WooCommerce PIP og fører ordrene manuelt i regnskapsprogrammet. Problemet da er at kundene risikerer å ikke motta bilaget før et par timer/dager etter bestillinger – avhengig av når jeg tar meg tid til arbeidet.
2. Fortsetter å bruke WooCommerce PIP. Kundene mottar da bilaget øyeblikkelig etter bestilling, men jeg vil få problemer med fakturanummerserien.
Er det noen som har noen gode løsninger på problemet? Jeg har ingen erfaring med bokføring i praksis, så jeg er takknemlig for alle svar! Er det for eksempel lov å opprette egne bilag i regnskapsprogrammet som ikke har samme fakturanummer som på bilaget som ble sendt til kunden, men der den øvrige informasjonen er den samme (likt ordrenummer osv)?