Facebook-reklame

JoachimO

Medlem
Jeg vurderer å kjøre en FB-kampanje for Velgkredittkort. I de fleste affiliateprogrammer står det at Facebookannonsering ikke er tillatt.

Men, gjelder dette også om jeg promoterer ett spesifikt kort/kampanje, men ikke sender klikk rett till afilliatelinken men til gjeldende korts infoside på mitt nettsted? Ser for meg at dette vil konvertere mye bedre enn å bare annonsere for siden generelt

Dag Frogner

Supermedlem
Det de mener med at Facebook-annonsering ikke er tillatt er at du ikke kan bruke aff-linken din som landingsside.

Men du kan fint annonsere på Facebook så lenge brukeren havner på din nettside.

Bare pass på at du ikke gjør det slik at brukeren tror at det er kortutstederen selv som har annonser, det er ikke tillatt på samme måte som at man ikke kan by på Adwords med deres merkenavn.

Om du f.eks skal annonsere for 365Privat så kan du skrive "Et av Norges aller beste kredittkort - SØK HER", men ikke "365Privat har blitt best i test 8 ganger - SØK HER"

Bjrl

Medlem
Ehumm...det der er nok ikke helt presist, Dag.

Flere av kredittkortselskapene nekter deg både direkte og indirekte annonsering i sosiale medier.

Dvs at det er forbudt å sende folk direkte til den landingssiden som ligger i affiliatelinken, men OGSÅ å linke direkte til en egenutviklet landingsside som har som formål å få brukeren til å klikke seg videre til affiliatelinken.

Andre programmer har ikke problemer med dette.

Det å linke direkte fra en Facebook Ad til en egen underside for et spesifikt kredittkort vil ofte være i strid med merchantens krav. Men ikke alltid. Og noen lar deg altså også bruke affiliatelinken i Facebook Ad, og sende kunder direkte til landingssiden som affiliatelinken går til.

Siden du nevner 365 eksplisitt, så skal jeg følge opp med å si at 365 er blant dem som har sterke innvendinger mot både direkte og indirekte linking fra sosiale medier.

Men de er litt uklare på hva de legger i indirekte linking. Slik jeg vurderer det er man på utrygg grunn hvis man nevner 365 i Facebook-annonsen. Og også på utrygg grunn dersom man ikke nevner dem spesifikt, men linker direkte til en egen underside man har laget for 365 på sitt eget nettsted.

Derimot på trygg grunn hvis man ikke nevner dem i annonsen, og sender brukeren til f.eks. forsiden for en nettside der 365 er en av mange leverandører.

Dag Frogner

Supermedlem
Har ikke studert dette selv, men var ganske sikker på at svaret mitt stemte, men ser nå at det ikke blir helt riktig.

Da endrer jeg mitt svar til:

Sjekk dette nøye før du annonserer fordi alle selskapene har forskjellige policy`er. :)

Dette står ang 365Privat: "Both direct AND indirect marketing on Facebook is also forbidden.".

JoachimO

Medlem
Ok. Da kjører jeg en liten testkampanje for nettsiden generelt og ser om det konverterer greit nok til å lønne seg, så får jeg heller gjøre litt research på hvilke jeg evt kan gjøre litt mer direkte og sammenligne resultatene.

JoachimO

Medlem
Hmmm... snodig. Kampanjeoversikten på FB opplyser at jeg har fått 5 klikk på 20.000 impressions, men disse besøkene ser jeg ingenting til i analytics..

CTR er jo ikke akkuat allverden heller, så mulig jeg må justere annonsen litt.

Topp