Føring av regnskap

Woober

New Member
Hei,

Jeg driver et enkeltmannsforetak er nå registrert som momspliktig. Bruker Datax for å føre regnskap, og i forbindelse med dette er jeg litt i usikker på hvordan jeg skal føre kostnader i forbindelse med innleie av frilansere fra utlandet, som betales via PayPal konto. Vi selger spill på Google Play, og får en månedlig innbetaling fra Google på kontoen vår. Denne kontoen har jeg opprettet som konto 1911 i regnskapet.

I tillegg så fakturerte jeg ca 40000 kr uten moms tidligere, men som jeg har etterfakturert moms for hos kunden. Men dette klarte jeg og føre på feil moms konto 2711 (middels), men dette skal visst føres på konto 2710. Er det da bare å kreditere konto 2711 og føre dette over til konto 2710?

Den største utfordringen jeg har er hvordan jeg skal føre utgiftene til frilansere. Har laget en konto 7780 for føring av gebyr til PayPal.

Noen som kan gi meg noen råd eller forklare hvordan jeg kan føre dette?

På forhånd takk!

Mvh
Gøran Myrland
Daglig Leder / Misc Games

Steve Cash

Medlem
Jeg antar at du skal du skal føre dette som underleverandør på en konto som går til post 4500 i næringsoppgaven, ofte heter kontoen 4500 i regnskapsprogrammet også.

Videre antar jeg at du skal behandle merverdiavgift av dette som såkalt snudd avregning. Søk på det uttrykekt så finner du utfyllende informasjon hos bl.a. Skatteetaten. Men i korthet går det ut på at hvis du kjøper fjernleverbare tjenester, altså noen som sitter å gjør en programmeringsjobb e.l. for deg i utlandet, så kan ikke de fakturerer deg med norsk mva. Derfor skal du beregne norsk utgående mva og føre opp på mva-oppgaven. Hvis du leier tjenesten i mva-pliktig næring, så kan du trekke beløpet fra igjen under inngående mva. Hvis du ikke kan trekke fra må du bertale inn beløpet etter nærmere regler. Men jeg har strengt tatt ikke nok opplysninger til å vite sikkert at det er slik det henger sammen, derfor skriver jeg "antar".

Angående 2710/2711: Hvis du har ført mot feil konto, så er det som regel så enkelt som å postere om. Men nå vet jeg ikke hvordan avstemming av mva fungerer i systemet ditt.

1911 for inntekter fra Google: Dette er en balansekonto, er poenget at du bruker denne som mellomregningskonto for PayPal? Der er antakelig greit nok, selv om jeg kanskje hadde brukt en konto for kortsiktig krav, 1570-et eller annet. Inntekten går jeg ut fra at du fører på en resultatkonto i sted i 3000-serien.

Woober

New Member
Vel, de som jeg leier inn har ikke sendt meg noen faktura, men vi har blitt enig om en fast timepris som jeg betaler en gang i måneden basert på det antall timer som de har brukt i forhold til prosjektene. Har lest meg endel opp på dette, og ser at jeg må betale moms på dette. Så burde jeg da be de fakturere meg for det beløpet, slik at jeg kan trekke dette fra som inngående MVA?

Fikk rettet opp den feilen jeg hadde gjort, så nå stemmer det :)

Tanken med 1911 kontoen er at jeg skulle bruke den til inntekten fra Google, men har nå endret det slik at inntekten går inn på en 3005 konto og så bruker jeg heller 1575 som mellomregningskonto for PayPal.

Tusen takk for svaret, ble iallefall litt klokere :)

Steve Cash

Medlem
Du bør uansett ha en faktura (eller et tilsvarende dokument) fra den som har gjort jobben for å dokumentere hvilke tjenester som er levert.

Topp