Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av bilag på tanke med moms og tollfaktura fra tollvesenet

Navido

New Member
Hei

Jeg driver nettbutikk med salg av produkter. Bruker mamut for regnskap. Siden jeg har tollkreditt hos tollvesenet, så får jeg faktura fra de hver måned hvor jeg skal betale momsen.

Det jeg lurer på er følgende

Jeg har feks 1 inngående fakturaer fra utlandet..dette er innventar på 1000kr totalt. Mva er altså 250kr som det da blir sendt faktura av tollvesenet for innbetaling måneden deretter. Jeg fører denne fakturaen som følgende:

Kredit bank 1930
Debet Innventar 6540

Det jeg da lurer på..skal jeg føre opp 1000kr med 25% avgiftskode inngående mva, eller skal avgiftskode være 0?Jeg får jo fakturaen fra tollvesenet på 250kr måneden etterpå og da skal man jo etter prisippet føre:

Kredit 1930 bank.
Debet 2720 Inngående høy mva

Hvordan skal man føre dette? Noen som vet? Det blir liksom dobbelt opp føring hvis man har med avgiftskode 25% inngående mva
 

Steve Cash

Medlem
Fakturaen fra tollvesenet gjelder slik jeg forstår det for samme måned som fakturaen på kjøpet, selv om du betaler tollvesenet måneder etter. Så da må du føre debet 2720 kredit leverandørkonto tollvesenet. Og så fører du dbet tollvesenet kredit bank når du betaler den i neste måned. (Du skal forresten normalt føre selve kjøpet mot leverandørkonto også.)
 

Smbinfo

Medlem
Du bør ringe Mamut angående dette. Noen systemer krever at du bruker en spesiellt mva-kode for dette for at den automatiske mva-oppgaven, som blir sendt til Altinn, skal bli korrekt.

Jeg mener det ikke er noe i veien for å føre dette samlet så lenge du får rett periode(måned) på bokføringen.

Da tollkredittfakturaen stortsett alltid blir klar på Altinn.no i slutten av måneden har du god tid på å bokføre denne på den aktuelle måneden før momsoppgaven forfaller litt over en måned senere.

Dokumetnasjonen på fakturaen (liste over tolldeklarasjoner) skal være god nok dokumentasjon for den direkte importmomsen i regnskapet.

Er slik de fleste jeg har vært borti har gjort det, mens de legger tolldeklarasjonen ved som et vedlegg på aktuelle leverandørfakturaer.

Uansett måten du bokfører dette på skal du også kunne liste opp hvilke kjøp/leverandørerfakturaer som går inn i grunnlaget for den direkte importmomsen. Noen bruker egne hovedbokskontoer (eks 4110 Varekjøp utland) for å oppfylle dette kravet.
 
Topp