Føre kredittkortkjøp

Kyle

Medlem
Hvordan føre kredittkortkjøp?

Hei,

Hvordan skal man føre kjøp foretatt på privat kredittkort i regnskapet?

Jeg har kjøpt inn endel ting i løpet av 2011 på privat kredittkort, og har noen ganger betalt kredittkortregningen fra firmakonto, men som oftest har jeg bare betalt det fra privatkonto sammen med andre privatinnkjøp.

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg litt med hvordan dette skal føres i regnskapet, så det blir riktig :)

-Kyle

Sist redigert:

i-net

WF 09
Du har vel tatt vare på kvitteringene du brukte på kjøpet? Da er det vel bare å legge dette inn i permen din over bedriftsregninger forøvrig, og føre kjøpet som vanlig inn i regnskapet (men anbefaler at du skaffer regnskapsfører, så slipper du sånn jobb).

Santo

Active Member
Jeg har et opplegg når det gjelder dette som jeg personlig synes fungerer veldig godt :)

Jeg handler mye på nettet med et privat kredittkort uten gebyrer. Dette kortet blandes godt med private og næringskjøp. Når den månedlige regningen fra kredittkortselskapet kommer så gjør jeg det slik:

Si at jeg f.eks. får en regning på 11.430,-.

1.)

Jeg går igjennom fakturaen og merker alle de kjøpene som er privat. Dette kan f.eks være 11 stykker og de blir tilsammen 4.567,-. Dette betaler jeg fra privatkontoen min.

2.)

Da gjenstår det 6.863,- kr som er næringskjøp. Disse betaler jeg som småsummer fra næringskontoen min og til kredittkortselskapet. Dersom de 6.863,- er 3 transaksjoner på kredittkortet så betaler jeg de som en og en betaling med de riktige norske beløpene som kommer frem på fakturaen fra kredittkortselskapet.

Det kan være f.eks. et beløp på 2.305,34 kr, et på 154,- kr, og et på 4.403,66 kr som tilsammen blir 6.863,- kr.

Da får jeg alle disse enkeltbeløpene inn på firmakontoen der de skal være. Det blir dermed oversiktlig både for meg og min regnskapsfører.

På kvitteringene fra de utenlanske selskapene så skriver jeg på for hånd "den norske prisen" som jeg finner på fakturaen fra kredittkortselskapet, f.eks. "NOK = 2.305,34". I tillegg skriver jeg hva det kjøpet/betalingen er da regnskapsfører iblant lurer på det. F.eks. "Programvare".

Jeg legger også med en kopi av kredittkortfakturaen på hver av de tre næringsbilagene. På disse merker jeg den linjen på kredittkortfakturaen som dette bilaget gjelder med en overstrykningspenn.

Jeg vet ikke hvor godt dette ble forklart, men jeg gjorde mitt beste ;)

Kyle

Medlem
Det høres veldig lurt ut Santo. Det er nok slik jeg burde ha gjort det, da hadde det vært enklere å føre regnskapet nå. Jeg skal definitivt bruke din metode fremover :)

Nå har jeg desverre en del kjøp som er betalt privat på månedlig faktura fra kredittkortselskapet sammen med private kjøp, og som da på en måte aldri er registrert betalt i regnskapet. De er registrert som leverandørgjeld og ført til kostnad, men jeg sliter med å få ført betalingen av de.

Jeg må vel kanskje bruke kredittkortfakturaen + bankbilag fra privatkonto, som bilag og skriv en forklaring på at deler av betalingen er for innkjøp i firma med henvisning til de fakturaene det gjelder. Også så føre betalingen kredit konto 2060 for eieren privat, og debet leverandørgjeld.

Noen med regnskapserfaring som har noen synspunkter på det?

Sist redigert:
Topp