Følge opp brudd på opphavsrett

kongen

kongemedlem
Varsle isp/hosting selskapet til de som har tatt kopibeskyttet materiale, så skal du se at materialet er borte rimelig kjapt.

hansson

Langveisfarende
Gisle Hannemyr, en av autoritetene på opphavsrett på nett, fraråder å være for tidlig ute med å politianmelde brudd på opphavsretten:

Sitat: "En bør imidlertid tenke seg godt om før man går til politianmeldelse. Ved å gå til politiet har man gitt fra seg sitt sterkeste kort, nemlig muligheten til å tilby den som er ansvarlig for krenkelsen å betale for bruken gjennom en minnelig ordning uten at politi og rettsvesen er inne i bildet. Ved å starte med en politianmeldelse har du spilt fra deg dette kortet, og dermed også minsket mulighetene til å få innfridd dine krav gjennom en minnelig ordning."

Faktura-språket er et språk alle forstår. Ta kontakt og få istand en minnelig ordning, og opplys om hvor mye erstatning du krever. Send faktura på beløpet.

Les Hannemyrs kapittel om opphavsrettsbrudd her.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg vet ikke om du har noenlunde kontroll over hvor du publiserer tekstene dine, men hvis du har, så hadde jeg lagt til en opplysning om opphavsrett: som footer i småskrift i pdf'er (f.eks. en kort tekst med en url), og som bitteliten popup øverst til høyre eller en knapp på nettsiden - ikke en svær en men ikke den "standard" forutsetninger for bruk-lenken som oftest ligger helt nederst og som ingen ser på.
Så skriver du der det du skrev i denne tråden - fordi jeg mener det du skriver er fornuftig.

onlyme

New Member
Varsle isp/hosting selskapet til de som har tatt kopibeskyttet materiale, så skal du se at materialet er borte rimelig kjapt.

Det er den smarteste løsningen. Hostingselskapene er livredd for søksmål, og mange rettighetshavere går der det er store penger å hente.

Leasyweb er f.eks. veldig rask med å stenge ned sider.

Topp