Den eneste praksisen vi har vært borti når det gjelder mediebyråer som selger Adwords er at de beregner seg en gevinst på toppen av hva annonseringen koster. Eksempelvis 10% som du skisserer i innlegget ditt.
Hvor stor denne ekstrakostnaden er avhenger av i hvor stor grad byrået kan rettferdiggjøre at kunden skal "bruke mer enn det egentlig koster". Denne rettferdiggjøringen går på kompetanse til å få høyest mulig ROI for hver brukte krone.
Hele poenget med Google sitt partnerprogram er at byråer med en god forståelse for budsystemene, kvalitetspoengene og alt det som hører med i en god kampanje, skaffer gode annonseringsresultater for sine kunder - og kan dermed rettferdiggjøre at annonseringen koster mer enn hvis de skulle administrert kampanjen sin selv.
Det er bedre å bruke 15.000,- via et byrå på en kampanje du tjener 30.000,- på enn å bruke 10.000 på en kampanje du administrerer selv som og såvidt tjener inn det du har brukt.
Når byrået skaper avkastning på annonsekronene dine, har du mer å bruke, og således kan du kjøpe for mer i neste runder og etter en god stund utgjør de ti prosentene et betydelig mye høyere beløp enn det opprinnelige kjøpet ditt.
Med det i bakhodet anser jeg det som høyst urealistisk at Google betaler provisjon til byråer.
Egne selgere derimot, får sannsynligvis provisjon - de har jo et salgskontor selv også.