Få kinoinfo

picxx

WF 09
Ok, jeg har sendt mail og de nekter å gi ut slik info og sier at Google er umulige å stoppe så...
Kjedelig med en side for lokale innbyggere uten kinoprogram da :(

JAJA

Dette er bare tøv!
Google er en opt-out scraper, så det er ikke værre enn å si ifra til google, så blir man ekskludert fra deres indeksering.

Hva er vitsen med å ha noe på web om man ikke vil markedsføre det?
Kanskje de burde opprettet sider som er passordbeskyttede og deindekserte i søkemotorer.
Vel, slik blir det når man setter en tresløydlærer til å bygge en opera. :eek:

TorsteinO

Art Director & grunder
nja, der har du plutselig en liten forskjell fra kinoenes interesse - filmweb har interesse av at folk kommer innom dem (pga reklame) og at folk kjøper kinobillettene gjennom dem, noe som er veldig lett når man allerede er inne på sidene deres. Men - hvis folk allerede har funnet infoen på en annen side, så blir vitsen med å gå inn på filmweb raskt veldig mye mindre, da kan man i mange tilfeller like gjerne ringe til kinoen og reservere billetter eller bare kjøpe billettene når man kommer til kinoen. Vips, tapte penger for filmweb.

peterandrej

pensjonert moderator
Dette viser egentlig bare hvor liten kompetanse som sitter rundt i diverse bedrifter spør du meg.

Når kinoen som da er den eneste som kan tjene på at program og navnet deres blir spredd nekter, er det et tydelig tegn på manglende kunnskape om nett.

Jeg er delvis enig i at det er visse kompetansemangler blant bedrifter i Norge, men jeg er sterkt uenig i premisset du skisserer her, der du på en måte sier at kinoen har mye å tjene på å få spredd sitt program via nettsider de ikke selv kontrollerer. Jeg har f.eks forståelse for at kinoen, filmweb eller hvem det måtte være ikke ønsker å bli assosiert med trådstarters sider. Etter min oppfatning holder ikke disse kvalitetsmessig høyt "nok" nivå til at man "burde" være synlig på dem. Rent markedsføringsfaglig stiller jeg spørsmålstegn ved hva man kan oppnå ved en slik profilering, annet enn å reise negative assosisjoner til eget merkenavn eller produkt.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Facebook fant en god mellomløsning. Du kan få en rss med info om events fra forskjellige sider, men de beholder dato og tid selv.
Noe slikt kan de fra filmweb også gjøre - fortelle hva som kjører hvor, men ikke hvilken dato/tid *evil grin*.

picxx

WF 09
nja, der har du plutselig en liten forskjell fra kinoenes interesse - filmweb har interesse av at folk kommer innom dem (pga reklame) og at folk kjøper kinobillettene gjennom dem, noe som er veldig lett når man allerede er inne på sidene deres. Men - hvis folk allerede har funnet infoen på en annen side, så blir vitsen med å gå inn på filmweb raskt veldig mye mindre, da kan man i mange tilfeller like gjerne ringe til kinoen og reservere billetter eller bare kjøpe billettene når man kommer til kinoen. Vips, tapte penger for filmweb.

Man kan jo bare ringe kinoen om man finner infoen på filmweb også....
filmweb bør jo selvsagt lage titlene eller noe slikt klikkbare slik at dette går til en bestillingsside hos dem når de tilbyr feed for andre sider.
Skjønner ikke at folk, eller firma for den saks skyld, benytter seg i større grad av de mulighetene api'er og rss gir dem på sider.

picxx

WF 09
Jeg er delvis enig i at det er visse kompetansemangler blant bedrifter i Norge, men jeg er sterkt uenig i premisset du skisserer her, der du på en måte sier at kinoen har mye å tjene på å få spredd sitt program via nettsider de ikke selv kontrollerer. Jeg har f.eks forståelse for at kinoen, filmweb eller hvem det måtte være ikke ønsker å bli assosiert med trådstarters sider. Etter min oppfatning holder ikke disse kvalitetsmessig høyt "nok" nivå til at man "burde" være synlig på dem. Rent markedsføringsfaglig stiller jeg spørsmålstegn ved hva man kan oppnå ved en slik profilering, annet enn å reise negative assosisjoner til eget merkenavn eller produkt.

Hva med salg, eller er det noe som ikke er viktig utifra en utdannet markedsførers synspunkt?

tyr897

Medlem
Rent markedsføringsfaglig stiller jeg spørsmålstegn ved hva man kan oppnå ved en slik profilering, annet enn å reise negative assosisjoner til eget merkenavn eller produkt.

Jeg finner dette en meget merkelig holdning, rent "markedsføringsfaglig", til det som i bunn og grunn er en offentlig tjeneste (jeg er ikke sikker på hva kinoen i Hamar er, men de fleste steder i Norge er den offentlig). Jeg gjenkjenner kontroll av egen merkevare som prinsipp, men i dette tilfellet er det fullstendig misforstått.

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med salg, eller er det noe som ikke er viktig utifra en utdannet markedsførers synspunkt?

Salg er viktig, også for markedsførere :) Men i dette tilfellet mener jeg altså at en profilering på den nettsiden det er snakk om ikke vil øke salget, men heller muligens være med på å hemme det. Dersom kinoen eller filmweb ser ut som amatører på nettet vil de antagelig tape salg via nett. Og jeg vil hevde at en profilering på en side som helt åpenbart er satt opp av en amatør vil påføre deres merkevare (en viss) skade (selv om det selvfølgelig ikke er snakk om rare greiene).

picxx

WF 09
Peter og atomet: Det må jo være filmweb som her må være smarte nok til å utvikle en rss/api tjeneste hvor de tjener på å profilere seg på andre nettsider. Enhver gratis profilering på andre nettsider må da være bedre enn å ikke ha noen profilering i det hele tatt, eller en profilering det må betales for.
Ang. salg skjønner jeg ikke helt dette at norske merkeleverandører er så livredde på hvilke sider de profilerer seg på. Om jeg finner et banner til cdon.com(no) på gauteshjemmeside.123hjemmeside.no kommer jo ikke jeg til å assosierere cdon med gauteshjemmeside uansett, men ved at jeg trykker på banneret får cdon ett ekstra salg og gaute får nok til en ekstra cola (kanskje) neste lørdag.

Synes rett og slett det er et hysteri med denne merkevareproteksjonen og dette å være livredd for eget innhold i norge.
Utenlandske annonsører skriker etter at du skal bruke deres rss feeds. De implenterer til og med affiliatekodene dine inne i feedene.
Men klart....ønsker norske annonsører (og infosider ellers) å begrense mulighetene de har for å tjene mere, få flere salg og profilere seg videre på nett skal ikke jeg være den som hopper i veien for dem og kaller dem idioter.

Nutz

Med lem
Når man ser på eierstrukturen hos Filmweb AS, så forstår man at dette ikke er et "normalt" firma. Dette eies av en stor filmdistributør sammen kinoene i forskjellige byer.
Hadde dette vært mer "kommunalt" drevet, så ville det nok vært tilbudt feeds. Egmont er nok den parten som tviholder på regimet.

TorsteinO

Art Director & grunder
@picxx: jeg er enig/delvis enig med deg, men jeg prøver å gjette hvorfor de ikke vil ;)

Merkevareverdien kan nok også ha litt å si, men jeg mistenker at det primært er fordi de er redde for å miste besøkende og dermed reklameinntekter, hvilket jo ikke er totalt ubegrunnet - hvis jeg bare lurer på når en film begynner, så er det jo ikke vits i å gå innom BÅDE gautesfilmside.no OG filmweb, hvis jeg finner det først på gautesfilmside.no. Men så lenge vi ikke vet om de tjener mer på provisjon på kinobilletter, eller på reklamesalg, så er det egentlig ikke så lett å si noe sikkert om hva som egentlig er smart eller ikke.

hohohoo

Medlem
Hvem har mest interesse av å få spredd informasjon og øke lysten til å gå på kino?

Filmweb tjener sine penger på salg av billetter, annonser og CD/Blue Ray.
Hamar kino tjener sine penger på billetter og snacks. Dessuten bryr de seg ikke om hvor folk kjøper billlett:
"– Vi sparer ikke noe, derimot koster det oss en del, og da synes vi det er helt greit at de som benytter seg av tjenesten, betaler for den selv, sier Mjøen" - Den er ganske drøy. Da burde jo de som handler på nett slippe å betale for den delen av billetten som skal dekke inn lønn. Men det blir en annen debatt.

20% handler billett på nett, ganske lavt. Men kinoen har ikke noe ønske om å øke den andelen. De ønsker flere på kino. Filmweb burde ønske at flere kjøpte på nett. Begge burde ønske "gratis" reklame.
Dyrere kinobiletter på internett - Hedmark og Oppland - NRK Nyheter

Topp