Excel ark som skal oppdatere seg når brukeren trykker en link.

seher

Medlem
Hei
Jeg trenger råd til hvordan jeg skal få til dette. Jeg har laget et Excel ark som inneholder
alle varer jeg har på lager samt prisene på disse.

Så har jeg begynt på en database hvor info fra det arket skal ligge.
Hvor jeg ønsker at de jeg sender arket til skal ha mulighet til å oppdater arket mot
mitt som ligger i databasen ved å trykke på en link.

Hvordan gjøre dette på greiest måte.
uten at den som sitter med arket må godta alle makroer i arket.
Eller være fullstendig Microsoft bruker da jeg skal sende dette som html ,Excel ark
og ha det online.

Takk for svar

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du var ganske så upresis i din beskrivelse, f.eks. "de jeg sender arket til skal ha mulighet til å oppdatere arket mot mitt .... ved å trykke på en link"...?

Men det som jeg kan tenke som mulig løsning er at inn i arket så ligger det noen lenker som leder til en nettside - og der ligger det litt kode som oppdaterer din database. Det er da smart å legge disse lenkene i et passord-beskyttet område (de må altså logge på først og når excel-arket kommer på avveie, eller når f.eks. G oppdager nettside, så er det ikke allemann som kan oppdatere databasen).
Akkurat hvordan du ønsker at regnearket skal hente korrekt informasjon fra databasen skriver du ikke noe om. Har du noen tanker der?

Du kan kanskje vurdere en løsning med Google Docs i stedenfor?

Nutz

Med lem
Synes heller ikke at du skal la andre oppdatere din lagerstatus.
La dine "kontakter" maile deg varenummer og antall som skal oppdatere "master-arket", denne "export-fila" lar seg fort genereres med makroer, og sendes som filvedlegg.
Ikke regn med at alle dine kontakter har kostet på seg excel, lag også en "eksport-makro" for OpenOffice/LibreOffice..

Trenger egentlig "bare" varenummer og antall i en semikolon-separert fil med "transaksjonene".

20001;-2
20020;-1
etc.

Eller kanskje du går for et lite script på en server der "kontaktene" dine logger seg på og oppdaterer, men du må godkjenne transaksjonene før master oppdateres..

Topp