Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Etterlengtet norsk artikkeldatabase for artikkel-markedsføring?

Gomlers

Member
Hallo hallo!

Jeg har nylig kjøpt opp domenet WebArtikler.com. Her har jeg lagt ut mitt
siste prosjekt Web Artikler | SEO Artikler | Gratis Artikler | Skriv Artikler

Mange vil kanskje være skeptiske til et nytt konsept som det her, men
etter min egen erfaring fra sider i utlandet, og den suksessen jeg har hatt
med artikkel-markedsføring i USA, så valgte jeg likevel å "oppdatere" Norge
litt, så de som vil, kan starte artikkel-markedsføring her i landet også.

Og nå trenger jeg deres tilbakmeldinger!

I flere år har jeg drevet noen sider beregnet for den engelsk-språklige delen
av verden, og den største suksessen jeg har i forhold til inngående linker og
trafikk, er nettopp "article marketing".

Jeg begynte egentlig med noen helt andre sider, beregnet for norge, men
har plassert de på "hold" fordi jeg ikke fant noen god måte å markedsføre
de på. Annet enn adwords og annen reklame selvfølgelig. Men for å være
helt ærlig, så synes jeg reklame i Norge er litt for dyrt - hittil i allefall.

Og dette er jo en annen fordel med artikkel-markedsføring, nettopp at
denne typen markedsføring er gratis! - Joda, du må muligens jobbe litt mer,
ved å bruke noen minutter til å skrive en optimalisert artikkel for siden din,
men det er det virkelig verdt. - Kan skrive under på det.

Så ulempen ved at det ikke fantes en stor og seriøs artikkel database her
i Norge, var stor nok til at jeg satte meg ned noen laaange kvelder, og søvnløse
helger, og laget en selv.

Denne finnes nå på WebArtikler.com

----------------------------------------------------------------

Article marketing fungerer slik:
Du som webeier skriver en artikkel, og legger den ut i en artikkel database.
Ola Nordmann som også er en webeier bruker da din artikkel som gratis-
innhold på sin side. Dette gjør Ola Nordmann fordi han, som alle andre,
synes det er nok å gjøre med sin webside fra før av, så gratis innhold er
stort sett ganske så velkomment for de fleste...!

MEN for at Ola Nordmann skal få lov å bruke din artikkel som innhold på
hans egen side, så må han la den linken, som peker tilbake til din egen side,
stå som den er.

Dermed har DU fått en ny inngående link fra en artikkel som du selv har
optimalisert til å klaffe med din egen sides innhold. Og Ola Nordmann er
Sjeleglad fordi han har fått enda en flott webside og publisere på nettstedet
sitt. Med andre ord, en ekte og ærlig vinn-vinn situasjon.

----------------------------------------------------------------

Vel, nå som du skjønner hvordan WebArtikler.com fungerer, så skulle jeg likt
å høre din tilbakemelding på ideen, på siden og på hva du tror om
funksjonaliteten. - Hadde også blitt glad selvfølgelig, om noen av dere
kunne registrert dere og skrevet en liten 500-ords artikkel, så får jeg testet
det her litt ordentlig. Kanskje har du noe liggende fra før?

Siden finner du her:
Web Artikler | SEO Artikler | Gratis Artikler | Skriv Artikler

Mvh.
Gomle(rs)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Spennende prosjekt iallefall, det er jo ikke til å legge skjul på at det har vært veldig populært blant webmastere i USA. Problemet ligger vel mest i at vi bare er 4.5 mill mennesker her i Norge, og veldig få av oss er webmastere. Enda færre av oss er vel den type webmaster som benytter seg av andres artikler.

Jeg kommer iallefall til å benyte meg av siden. Kommer med artikler der også, etterhvert.

Noen tips:
- Hva med en liten pressemeldingskategori?
- Har du forresten vurdert å ikke la Google crawle artiklene på siden (men selvfølgelig resten av siden)? Da slipper iallefall folk som bruker artikkelen å konkurrere med den siden også.
- Hva med en mulighet (eller kanskje et krav?) om at man skal legge igjen informasjon om hvor artikkelen benyttes? Slik at enten forfatteren selv eller alle brukere kan se hvor artikkelen faktisk brukes..
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
Takk for gode innspill Kenneth.

Har vært inne på tanken av å kreve en eller annen slags track-back på artiklene.
Må først bare finne ut hvordan jeg skal få gjort det, og så må jeg finne ut om det finnes nok av mennesker som forstår cluet med artikkelmarkedsføring...

Har også tenkt å legge inn flere linjer i robot.txt, men venter til Google finner noen av de artiklene som jeg har skrevet... sånn at jeg får litt pr(ikke pagerank) av dem. Får se hvordan det går seg til etterhvert.

Det eneste en vet om fremtiden, er vel stort sett at man ikke aner hvordan den blir ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det behøver jo ikke være noe automatisert tracking. Holder med et punkt i avtalen som sier at du er pliktig til å legge igjen en "track" før du beyntter deg av artikkelen.

Dette er flott for skribentene som da lettere for oversikt over hvor artiklene deres brukes. Er igrunn bare dette jeg venter på fra siden din :) Hvis ikke blir det jo vanskelig å måle om det er har noe effekt.
 

Gomlers

Member
Jo, ja... jeg kunne kanskje ha slengt med på kommentar-feltet under hver artikkel noe sånt
som dette:

"Hvis du bruker artikkelen, plikter du å legge igjen en kommentar om hvilken side du bruker den på..."

I tillegg til å skrive et litt bedre sett med ground-rules ;)

Vi tenker kanskje likt. Uansett om det er et automatisert system, så er det jo egentlig bare
å copy-paste hele artikkelen, om de vil spille med lukka kort.. Selv om jeg har stor tro på at
folk faktisk ville lagt igjen en URL, så får de jo reklamert litt for sin egen side også ...

Hvis det er alt folk venter på, så skal jeg ha fiksa det før senga roper i kveld.. ;)
 

picxx

Well-Known Member
Med tiden kunne du kanskje tenkt litt rss parsing?

Det hadde vært greitt om man f.eks. kunne abonnert på et rss feed til en kategori, og da med f.eks. wp-autoblog automatisk fått postet artiklene til sin blogg etterhvert som de hadde kommet inn på siden din. En trackback til rettighetshaver burde da vært implentert i rss feeden.

Dette hadde vært en meget enkel måte å fått filler content til sin side. :)
 

Christian

Medlem
Spennende prosjekt! :D

Når det gjelder presentasjonen av prosjektet ditt får du strykkarakter av meg.
Hvorfor i all verden kaller du potensielle brukere av siden din for late folk som ikke gidder å tenke selv? At dette har hatt suksess i Usa og at du nå lanserer konseptet i Norge kunne du gjort noe postitivt ut av. I stedet velger du å skrive litt om hvor skeptiske og redde for alt nytt folk i Norge er.
Du skriver litt om annonsepriser i Norge kontra annonsepriser i det store utland. Igjen, her kunne du skrevet noe positivt ala "I Norge er annonser generelt dyrere enn i Usa, derfor kan du spare ekstra mye på denne typen markedsføring i Norge!", men igjen velger du den der "Vi bor i Norge"-taktikken din.

Sånn personlig merker jeg at jeg blir irritert av at du skal benytte hver anledning til å rakke ned på Norge.

Som sagt tidligere, det virker som et topp prosjekt. MEN hold dine personlige meninger om norske folk og alt det der utenfor presentasjonen din, og heller prøv å skap positive assosiasjoner! Lykke til :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er forsåvidt enig i det Christian sier. Legg mer fokus på selve idéen, ikke hvor bra det funket i USA og hvor treige nordmenn er. Det er jo noe vi allerede vet.
 

Gomlers

Member
Spennende prosjekt! :D

Sånn personlig merker jeg at jeg blir irritert av at du skal benytte hver anledning til å rakke ned på Norge.

Som sagt tidligere, det virker som et topp prosjekt. MEN hold dine personlige meninger om norske folk og alt det der utenfor presentasjonen din, og heller prøv å skap positive assosiasjoner! Lykke til

... Der fikk jeg en liten fillerist ja :eek:
Var nok vel fortjent også.

Jeg mente ikke å kalle alle nordmenn for late, og heller ikke rakke ned på
Norge som land..! Anderledes enn USA får jeg vel heller si.

Norge er tross alt supert på de fleste måter... muligens litt dyrt bare, også
føler jeg sånn dann og vann, at vi nordmenn har det må være en smule
forutinntatt. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle.

Angående stakkars Ola Nordmann, som fikk litt pryl i innlegget mitt, så får
jeg bare legge meg politikerlangflat, og beklage hvis jeg tråkket litt for hardt
på tærne til noen.. Skal ikke gjøre det igjen

Jeg har det vel med å se på meg selv som en typisk nordmann, og jeg
kjenner så inderlig godt igjen det jeg skrev.. Jeg gjør gjerne lite for mye,
jeg vil helst ikke prøve så mye nytt, og som (jeg tror) mange andre vil, vil
jeg helst se noe negativt i ting, og ikke bare det positive..

(typisk: Joda, rekene var gode de, men de er litt vassne. - Flott med sol i dag, men det er litt for varmt. - Det var en fin bil, men det skulle vært andre felger... etc.)

Det er vel en slags helgardering jeg/vi driver med!?

Men uansett, jeg smilte litt skjevt når jeg skrev det, men det hørtes kanskje
bedre ut inni hodet mitt...

- Skal se om jeg får redigert det vekk jeg..

Og takk for et godt tips fremover, og en hyggelig første-setning :D
- Den satte jeg iallefall stor pris på!
 

Gomlers

Member
Jeg har tenkt på det, men vet ikke helt om det er nødvendig, med tanke på at de fleste brukere
finner sine egne bilder å bruke på sin egen side. Og det er vel egentlig det som er poenget.

En annen ting er at hvis jeg kjører på bilder, så må jeg på en måte holde det sånn.
Nå til å begynne skulle det jo gått bra, men hvis det faktisk blir en hit med en norsk artikkel-database,
så vil jeg få store problemer med å tillate bilder i hver artikkel fordi jeg måtte vært sikker på at det
holdt med bare en copyright notice til eieren av bildet.

Men det er et godt forslag, og jeg har - og skal fremdeles, definitivt tenke på saken..

Hvis du leser:
Web Artikler | SEO Artikler | Gratis Artikler | Skriv Artikler - Betingelser
Så står det at det er helt OK å refere til bilder med linker. Sånn til å begynne med iallefall...
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det holder ikke med "copyright-notice" til eieren av bildet. Har du ikke tillatelse til å bruke det (og i mange tilfeller: på den måten du bruker det, har du f.ex. betalt scanpix fo å bruke et bilde i en artikkel, så har du ikke lov til å bruke det i en til uten å få tillatelse til det også), så kan personen som eier rettighetene til bildet bare sende deg regning, og du har fint lite annet å gjøre enn å betale.

Hvis det er eieren av bildet selv som har lagt ut bildet, så er du på trygg grunn, men igjen: ikke til å bruke det til noe annet enn det som er "avtalt", f.ex. i brukeravtale.

En liten bildebyline (foto: ørnulf pjokken / scanpix) er noe de aller fleste fotografer vil kreve. Kjøper du derimot et bilde fra f.ex. istockphoto, så tror jeg ikke du trenger å kreditere det, siden det er royalityfritt, men dette vil altså variere med hva slags avtale du har med fotografen.
 

Gomlers

Member
Jævlær Kenneth.. du er kravstor as! ;)
Nå har du jo endelig fått den greia å sende mail med, nå skal du gud hjelpe meg ha
varslingssystemer også..

Jeg får se hva jeg får til da, men vet ikke helt når.. Må jobbe litt overtid idag.
Sitter å deler ut penger her...
 
Topp