Timelønn? Så du er ansatt og ønsker å få ned skatten ved å registere et NUF? Glem hele greia for dette tror jeg du har misforstått.
Stemmer det ja, men hva hvis jeg bruker frikort for de første 40K?
De eneste som kan svare på skatten din er skatteetaten da det er så mange andre paramatre som må regnes inn. Formue, gjeld, og alt annet av ting som kan påvirke din skatt!
Slik jeg forstår deg vil du forsøke å komme unna noen få skattekroner som en vanlig arbeider - det tror jeg du bare skal glemme! Det er en del ting forbundet med å ha selskaper også! Kostnader og andre formelle ting som du kanskje må kjøpe deg hjelp til siden du ikke kan det selv.
I Norge har vi et progressivt skattesystem, som gjør at skatteprosenten blir høyere desto mer man tjener. Dermed er det naturlig at en som kun jobber 6 måneder betaler mindre skatt enn hva en som jobber 12 måneder gjør.
Så, hvis du ønsker å snike deg unna skatten så finnes det en veldig enkel metode, ikke tjen penger...
Edit: Ser jeg har skrevet 1.000 innlegg her nå. Det må feires med noe kaldt å drikke i varmen!
Du skal ha en ganske høy omsetning før det er noe vits i å etablere et NUF (eller eventuelt et AS). NUF krever mer kompleks regnskapsførsel og du trenger sannsynligvis en regnskapsfører (som f.eks. koster fra 6-10.000 pr. år.). Dessuten er det ikke gratis å opprette NUFet, det koster ca. 5000 pluss mva, og så et par tusen i året etter det.
I et engelsk AS er det ingen regnskapsplikt.
Hvor mye du betaler i skatt på 100 000 avhenger om du får dem som lønn eller næringsinntekt, og i sistnevnte tilfelle hvor store utgifter du har i næringen. Hvis du har 70 000 i utgifter blir det ikke mye igjen som skal skattlegges... (med 39% for enkeltpersonforetak).