Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et triks.

Kassimaja

Geocacher
Sender du til "venner" på facebook så skjer det nok ingen ting. Det samme burde det være hvis du får noen til å melde seg inn i en gruppe og du infprmerer om noe som ligger opptil tema i gruppen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

picxx

Well-Known Member
Hvis det skulle bli en rettsak om det ville nok retten dømt etter sunn fornuft. Og det er kanskje den samme fornuften du bruker når du velger å ikke "tipse" disse gamle kontaktene?

Joda, jeg har ikke noe problem med å forholde meg til etikk og moral, men basert på trådstarters innlegg er det nok en god "chunk" som ikke har disse moralske sperrene, og derfor vil bruke sine "private kontakter" i forretningsøyemed. Det var der jeg lurte litt på lovene om dette :)
 

Fredrik

Medlem
Spam er kanskje det mest jævlige og ødeleggende som finnes med internett. Jeg håper du begynner med dette Holkapolka for så å bli tatt og straffet med 100 år i fengsel.

Kom igjen, hvor dust og tankeløst er det å bare tenke tanken på spam. Finn på noe annet.
 

kongen

kongemedlem
Er bare litt nysgjerrig.
Som privatperson, som anbefaler en side, hvor går grensen for spam?
Finnes det sider hos kripos som gir dette svaret?
På sider som f.eks. facebook bl.a. får man jo mulighet til å anbefale siden til sine kontakter. Noen kan jo ha en helvetes masse kontakter. Blir dette som spam å regne, og vil du, som avsender stå ansvarlig, eller er det siden (som i dette tilfelle er facebook, og som faktisk kjører annonser på sidene) som står ansvarlige?

Virker som du har god greie på dette, ettersom du slår fast at dette er 100% ulovlig, så jeg regner med du kommer med noen gode svar :)

* Du har ikke lov (i næringsvirksomhet) å sende epost til privatpersoner som ikke har tatt kontakt med deg *først*.
* Du har heller ikke lov (i næringsvirksomhet) å sende epost til person-epostadresser til firma f.eks. mittnavn@firmanavn.no som ikke har tatt kontakt med deg *først* (du har derimot lov å sende epost til firma-epostadresser f.eks post@firmanavn.no)

Du spør om hvor grensen for spam går for privatperson... hvis du reklamerer for noe som helst, produkt, tjeneste eller webside, så går det under næringsvirksomhet, og ALT dette blir sett på som spam. Og hvis du *ikke* skal reklamere for noe i epostene, hvorfor da sende epost til masse ukjente folk??

Angående facebook;
* Hvis du har gitt inntrykk av at du er en person så kan du sende så mange eposter du vil med "anbefallinger" om produkter/tjenester/websider, så lenge du ikke har noe næringsinteresser for det du "anbefaller".
* Har du gitt inntrykk av at du er et firma, og dine kontakter tok kontakt med deg (altså at ikke du tok kontakt først), da kan du bekymringsløst sende eposter så lenge de godtar det og ønkser å være kontakt.

Vet ikke om Kripos har noe om dette, men det står iallefall nedskrevet i Markedsføringsloven paragraf 2b: <dato>LOV-1972-06-16-47</dato> Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).

"Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
hvorfor da sende epost til masse ukjente folk?

Kanskje hun stakkars jente som trenger penger til operasjon?
Eller fordi jeg mener at alle burde stemme FRP?
Eller vi skal flytte og jeg må kvitte meg med kaninen?
Eller kanskje fordi jeg vil vise verden hva slags fin bil jeg har?
Grunnen er uvesentlig i diskusjonen.

Loven sier noe når det gjelder næringsvirksomhet. Bra. Men ikke når det gjelder det private.
Kanskje trakassering??? Ikke særlig egentlig...

Uansett interessant å finne dette smutthullet - den må tettes såklart. Synes jeg.
 

OldHP

Medlem
Hei

Spam er kanskje det mest jævlige og ødeleggende som finnes med internett. Jeg håper du begynner med dette Holkapolka for så å bli tatt og straffet med 100 år i fengsel.

Kom igjen, hvor dust og tankeløst er det å bare tenke tanken på spam. Finn på noe annet.

Jeg spammer ikke og liker det heller ikke, jeg liker ikke å tvinge brukere til å besøke nettsidene mine. De andre som kommer inn frivillig kommer fordi de liker siden noe som gir meg mye mer enn om jeg skulle spammet og tjent noen ekstra tusenlapper.
 

picxx

Well-Known Member
Du spør om hvor grensen for spam går for privatperson... hvis du reklamerer for noe som helst, produkt, tjeneste eller webside, så går det under næringsvirksomhet, og ALT dette blir sett på som spam. Og hvis du *ikke* skal reklamere for noe i epostene, hvorfor da sende epost til masse ukjente folk??

En webside trenger ikke nødvendigvis være næringsvirksomhet.
Det finnes jo et uttall med sider på nett som ikke tjener en eneste krone på websiden sin. Likevel ønsker jo selvsagt folk at siden skal vises, og kan være fristet til å følge holkapolkas råd i denne tråden, noe som etter at du har redegjort for lover ser ut til å være 100% lovlig.

Til dere andre som plutselig ble selveste døperen johannes i denne tråden håper jeg dere aldri har gamet kudos, eller opprettet en "twingly spam blog" for å dra trafikk til den. I mine øyne er det akkurat like mye spam som om man sender e-mail spam.
 

SolidHost

Medlem
Tror kanskje den juridiske definisjonen og den "folkelige" definisjonen av spam er litt forskjellig. Uansett, så er det de færreste av oss som liker å få reklame for noe vi ikke har bedt om å få reklame for i e-postkassa vår.

Dersom du hadde vært kunde hos oss og sendt x antall e-poster med reklame til personer som ikke hadde sagt seg villig til å motta dette, ville din konto ha blitt stengt umiddelbart og dette gjelder de fleste andre ISP'er, dersom de hadde mottatt klager på dette.
 

kongen

kongemedlem
Kanskje hun stakkars jente som trenger penger til operasjon?
Eller fordi jeg mener at alle burde stemme FRP?
Eller vi skal flytte og jeg må kvitte meg med kaninen?
Eller kanskje fordi jeg vil vise verden hva slags fin bil jeg har?
Grunnen er uvesentlig i diskusjonen.

Loven sier noe når det gjelder næringsvirksomhet. Bra. Men ikke når det gjelder det private.
Kanskje trakassering??? Ikke særlig egentlig...

Uansett interessant å finne dette smutthullet - den må tettes såklart. Synes jeg.

Dette er ikke noe smutthull - du har IKKE lov å sende epost til ukjente personer med en hensikt å oppnå noe, det også være seg å motta penger til operasjon, få folk til å stemme på et politisk parti med mere...

Tror du eieren av Komplett.no har sluppet unna loven ved å sende eposter til 1 million vilkårlige mennesker som ikke har handlet på Komplett.no (eller har meldt seg på nyhetsbrev) med en anbefalling om å "sjekke ut den supre pc'n på Komplett.no" bare fordi han bruker sitt eget navn og private epostadresse i utsendelsen av disse epostene? NEI!

Dessuten; hvorfor i alle dager vil du og ditt firma bli assosiert med irritabel og uønsket reklame??
 

kongen

kongemedlem
En webside trenger ikke nødvendigvis være næringsvirksomhet.
Det finnes jo et uttall med sider på nett som ikke tjener en eneste krone på websiden sin. Likevel ønsker jo selvsagt folk at siden skal vises, og kan være fristet til å følge holkapolkas råd i denne tråden, noe som etter at du har redegjort for lover ser ut til å være 100% lovlig.

Nei, å sende epost til ukjente folk er ulovlig selv om du ikke tjener penger på det. Så lenge eposten er sendt for å oppnå noe, det også være seg å klikke seg inn på en webside, så er det ulovlig.

Greenpeace kan ikke sende epost til hele Norges befolkning med et budskap om å boikotte Kystpartiet eller å slipp Willy fri, selv om de ikke tjener penger på disse epostene.

Som privatperson kan du sende reklame til folk du kjenner og har et forhold til (så lenge de ønsker det), men du kan ikke som privatperson sende epost med et budskap/reklame til folk du ikke kjenner.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, å sende epost til ukjente folk er ulovlig selv om du ikke tjener penger på det. Så lenge eposten er sendt for å oppnå noe, det også være seg å klikke seg inn på en webside, så er det ulovlig.

Så om jeg kommer over en side jeg ønsker linkbytte med, og det ikke finnes et kontaktskjema på siden er det ulovlig for meg å kontakte sidens eier via epost for å oppnå et linkbytte?
 

kongen

kongemedlem
Så om jeg kommer over en side jeg ønsker linkbytte med, og det ikke finnes et kontaktskjema på siden er det ulovlig for meg å kontakte sidens eier via epost for å oppnå et linkbytte?

En epost til én person med forespørsel om et samarbeid blir ikke sett på som spam nei. Det er forskjell på reklame/budskap kontra kontakt for eventuelt samarbeid.

Men sender du ut samme epost til masssssse privatpersoner om linkbytte på sine websider så går det under spam igjen...

PS. Hvis en person ikke har noen kontaktskjema på nettsiden sin vil han sikkert heller ikke bli kontaktet...
 

picxx

Well-Known Member
Men sender du ut samme epost til masssssse privatpersoner om linkbytte på sine websider så går det under spam igjen...

Det er vel ikke så mange andre enn ISP som vet hvor mange personer jeg har sendt den mailen til?
Om jeg sender mail til 10.000 vil det jo selvsagt være markedsføring fra min side, men for deg som mottaker vil mailen fremstå som et tilbud om et samarbeid.

Du henviste jo selv til markedsføringsloven:
"Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

Mailen jeg sender vil jo ikke være næringsvirksomhet, det vil heller ikke være en markedsføringshenvendelse.
 
Topp