Hvis det skulle bli en rettsak om det ville nok retten dømt etter sunn fornuft. Og det er kanskje den samme fornuften du bruker når du velger å ikke "tipse" disse gamle kontaktene?
Lag en nettside 100% gratis, fyll inn med info uten reklamer for så å reklamere (spamme) til hundretusenvis av mennesker.
Er bare litt nysgjerrig.
Som privatperson, som anbefaler en side, hvor går grensen for spam?
Finnes det sider hos kripos som gir dette svaret?
På sider som f.eks. facebook bl.a. får man jo mulighet til å anbefale siden til sine kontakter. Noen kan jo ha en helvetes masse kontakter. Blir dette som spam å regne, og vil du, som avsender stå ansvarlig, eller er det siden (som i dette tilfelle er facebook, og som faktisk kjører annonser på sidene) som står ansvarlige?
Virker som du har god greie på dette, ettersom du slår fast at dette er 100% ulovlig, så jeg regner med du kommer med noen gode svar
hvorfor da sende epost til masse ukjente folk?
Spam er kanskje det mest jævlige og ødeleggende som finnes med internett. Jeg håper du begynner med dette Holkapolka for så å bli tatt og straffet med 100 år i fengsel.
Kom igjen, hvor dust og tankeløst er det å bare tenke tanken på spam. Finn på noe annet.
Du spør om hvor grensen for spam går for privatperson... hvis du reklamerer for noe som helst, produkt, tjeneste eller webside, så går det under næringsvirksomhet, og ALT dette blir sett på som spam. Og hvis du *ikke* skal reklamere for noe i epostene, hvorfor da sende epost til masse ukjente folk??
Kanskje hun stakkars jente som trenger penger til operasjon?
Eller fordi jeg mener at alle burde stemme FRP?
Eller vi skal flytte og jeg må kvitte meg med kaninen?
Eller kanskje fordi jeg vil vise verden hva slags fin bil jeg har?
Grunnen er uvesentlig i diskusjonen.
Loven sier noe når det gjelder næringsvirksomhet. Bra. Men ikke når det gjelder det private.
Kanskje trakassering??? Ikke særlig egentlig...
Uansett interessant å finne dette smutthullet - den må tettes såklart. Synes jeg.
En webside trenger ikke nødvendigvis være næringsvirksomhet.
Det finnes jo et uttall med sider på nett som ikke tjener en eneste krone på websiden sin. Likevel ønsker jo selvsagt folk at siden skal vises, og kan være fristet til å følge holkapolkas råd i denne tråden, noe som etter at du har redegjort for lover ser ut til å være 100% lovlig.
Nei, å sende epost til ukjente folk er ulovlig selv om du ikke tjener penger på det. Så lenge eposten er sendt for å oppnå noe, det også være seg å klikke seg inn på en webside, så er det ulovlig.
Så om jeg kommer over en side jeg ønsker linkbytte med, og det ikke finnes et kontaktskjema på siden er det ulovlig for meg å kontakte sidens eier via epost for å oppnå et linkbytte?
Men sender du ut samme epost til masssssse privatpersoner om linkbytte på sine websider så går det under spam igjen...