Jeg tror ikke jeg ville laget et produkt som er for tett opp til det hun har designbeskyttet.
§ 2. Definisjoner
I loven her forstås med
1. design: utseendet til et produkt eller en del av et produkt som særlig følger av de karakteriserende trekkene ved linjene, konturene, fargene, formen, strukturen eller materialet til produktet eller produktets ornamentering.
Er sikkert flere andre paragrafer i designloven også som kan tenkes å være aktuelle.
Mener du produktet ikke har krav på designbeskyttelse kan du
klage.
Nå er det vel heller hun som uavhengig av andre har lagd noe som hovedsaklig skiller seg fra produkter som har vært laget paralelt og i mange år før henne - kun ved at hun bruker en kundes egne bilder. Bilder hun ikke har noe som helst eiendomsrett til da disse bildene er oversendt fra kunden og vil være forskjellig selvsagt fra produkt til produkt.
Jeg begynner å lure på om det bildet hun har lagt ved av en spesifik tavle (ligger i søknaden hennes) er hva som er beskyttet. Og det ville jo isåfall være helt greit. Men det blir jo isåfall veldig dumt å først betale 1300 og så 20 000 for å designbeskytte en tavle hun har lagd til en spesiell kunde og som jo selvsagt ikke er lik de hun kommer til å lage for andre kunder?
Å designbeskytte noe så generelt som en kalender på en akrylplate blir alt for dumt av flere grunner som sagt. Først benytter hun en font som hun har kjøpt fra andre og som er allment tilgjengelig. Og jeg tviler på om man kan patentere kvadratiske linjer som danner et rutenett.
Målet vårt er selvsagt ikke å kopiere hva hun lager - men vi har lagd slike ting både i folie og på akrylplater i lang lang tid - og mange andre innenlands og utenlands har gjort det samme. Brukes ofte av bedrifter for å planlegge alt fra utkjøringer til salg/pakking/planlegging.
Vi har i lengre tid vurdert å utvide vårt utvalg på
Dørskilt - Dittskilt.no hvor vi leverer akrylprodukter for privatkunder hvor vi henter inspirasjon og erfaring fra våre bedriftssalg. Da blir det litt kjedelig om vi kan risikere å bli dratt for retten bare fordi noen tror de har kapret retten til å lage kalendere på akrylplater.