Et merkelig spørsmål om mva.

Hvis du oppretter f.eks. 10 stk. NUF firmaer (aksjeselskaper) Olsen1 Olsen2 Olsen3 osv.
Kan det da omsettes for inntil 50.000 pr. 12 mndr. pr. selskap før NUF firmaet må mva. registreres.

Er dette lov, og gir det noen gevinst at det på denne måten kan omsettes for (i teorien) inntil 500.000 før mva. grensen er nådd? Er det noe å tjene på dette, og hvordan vil skattefuten se på dette? Her må ekspertene si sin mening. Good Luck!

Skattefuten vil se på dette som MVA-unndragelse og vil henvise til MVA-loven § 2-2.

§ 2-2. En registreringsenhet
(1) Flere virksomheter som drives av samme eier, skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret som ett avgiftssubjekt.

Så dette vil være over kanten tilpasning.

Nextri

Rebel
i tillegg til at du heller ikke vil få fradrag for utgående moms.

Hva er problemet med å legge på moms? For å kunne ha lavere priser ut mot forbruker? Selskaper får jo fradrag for momsen du legger på.

NilsF

Medlem
Skattefuten vil se på dette som MVA-unndragelse og vil henvise til MVA-loven § 2-2.

Hvordan det? Jeg tror du mistolker regelverket. § 2-2 viser til virksomheter som drives av samme eier, og det er noe ganske annet enn hva spørsmålet fra Domain Chief omhandler.

Har du et foretak som både driver et bilverksted som en virksomhet, og en pølsebod som en annen virksomhet, så har samme eier (og her snakker vi om selskapet og ikke deg personlig), to virksomheter i sitt eie. Merk dere at det med "virksomhet" menes den aktiviteten som utøves. Det § 2-2 sier er at disse to virksomhetene da skal registreres som ett avgiftssubjekt.

Det Domain Chief derimot spør om, det er virksomheter som eies av 10 selskaper. Da er det åpenbart ikke snakk om "samme eier", men om virksomheter som eies av 10 forskjellige eiere. Det at disse 10 selskapene har samme eier, er irrelevant i denne sammenheng. Selskapene er selvstendige rettssubjekter.

En annen sak er om skattemyndighetene eventuelt har mulighet for en "gjennomskjæring" hvis alle selskapene har samme eier og driver med nøyaktig samme type virksomhet, slik at konstruksjonen med 10 ulike selskaper i stedet for ett selskap, for skattemyndighetene fremstår som åpenbart opprettet kun for å unngå mva-plikt. Til det har jeg ikke et eksakt svar, annet enn at det kan være lurt å på forhånd å forhøre seg med en revisor ("blodsuger") eller med Skatteetaten som svarer deg gratis. Bruk helst ikke mer enn 2-3 selskaper som eksempel dersom du forhører deg med Skatteetaten.

Dersom virksomhetene har mest salg til private eller til foretak som ikke er mva-registrert, så kan det være en fordel for selger å heller ikke selv være mva-registrert, da kundene vil være opptatt av sluttprisen. Er en ikke-mva-registrert kunde av deg villig til å betale 5000 kroner for et produkt, så kan du selv stikke av med "hele kaka" om du ikke er mva-registrert, mens du derimot på betale 1000 kroner i mva og blir sittende igjen med bare 4000 kroner om du er mva-pliktig (ved 25 % mva som eksempel). Har du selv kjøpt dyre innsatsfaktorer med mva. påslag for å produsere produktet, så blir regnestykket naturligvis noe annerledes, da du uten mva-registrering ikke får tilbakebetalt inngående mva. fra Skatteetaten.

Sist redigert:
Nå er det en stund siden jeg hadde om MVA-loven på skolen og kan heller ikke §2-2 i detalj. Men etter å ha lest litt i forarbeidene/MVA-håndboken så ser det ut som du NilsF har helt rett.

Spørsmålet er heller da om dette egentlig er en virksomhet og ikke flere. Antar at dersom Skattetaten fikk nuss i tilpasningen vil de helt sikkert benytte seg av gjennomskjæring. Enig at det kan være lurt å spørre Skatteetaten først.

Takk for tittelen "blodsuger", vi fikk dessverre mindre å suge blod på i 2011;-) Jeg er selv revisor og svarer etter beste evne her, gratis.

Enig med zapotek at dette vil bli utrolig mye papirarbeid.

NilsF

Medlem
Takk for tittelen "blodsuger", vi fikk dessverre mindre å suge blod på i 2011;-) Jeg er selv revisor og svarer etter beste evne her, gratis.

Generelt kan det å ta seg råd til rådgivning fra en god revisor, være blant de mest lønnsomme investeringene man gjør i et selskap. Men for en liten aktør å spørre et stort revisjonsselskap om å vurdere et skattespørsmål, uten at prisen på oppdraget er avtalt på forhånd, det kan være "farlig". Du forventer kanskje en regning på et par lapper, og så får du en faktura på det tidoble. Jeg opplevde for noen år siden at revisor helt uanmeldt og uten at arbeidsmengden hadde økt, økte revisjonshonoraret med rundt 70 prosent fra det ene året til det neste. Det endte med en årelang uenighet der revisjonsselskapet til slutt måtte gi seg. Men det ble ikke flere revisjonsoppdrag for oss. Derfor den noe spøkefulle benevnelsen blodsuger på den yrkesgruppen.

Topp