Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et dette en lovlig grunn for utsendelse av nyhetsbrev?

Stoppet

Banned
"Hei!

Du mottar denne eposten fordi du er kunde hos Domeneshop. Klikk her hvis du ikke ønsker å motta nyheter fra oss i fremtiden. Denne eposten kan ikke besvares, bruk heller kontaktskjemaet på websidene våre."

Har man på dette grunnlag lov å sende ut sende ut nyhetsbrev? Man har jo ikke aktivt meldt seg på så vidt jeg vet.
 

barentshavet

Active Member
I følge norsk lov er det forbudt, uten mottakers forutgående samtykke, å sende markedsføringshenvendelser på epost til fysiske personer (Markedsføringsloven §15), og det foreligger også en opplysningsplikt (Ehandelsloven §9). Dette står faktisk på Domeneshop sine egne sider under best-practice for hva som er lov og ikke love å sende ut når man har kundeforhold hos Domeneshop :p

Så de burde ha det som et punkt i vilkårene der de spesifiserer at de kan sende ut nyhetsbrev eller en form for bekreftelse fra kunden. Og så er det forskjell på kundespesifikke e-poster (e-post som omhandler ditt kundeforhold) og generell markedsføring, men dette er nok ikke sistnevnte åpenbart. Hvis du er registrert med firma e-post har de likevel lov til å sende ut denne.
 

Stoppet

Banned
Og så er det forskjell på kundespesifikke e-poster (e-post som omhandler ditt kundeforhold) og generell markedsføring, men dette er nok ikke sistnevnte åpenbart. Hvis du er registrert med firma e-post har de likevel lov til å sende ut denne.

Er registrert med privat epostadresse og det var ikke en kundespesifikk epost.

Men nå skal det sies at kontoen står på firmaet, men epostadressen er en privatadresse som jeg har dratt med meg videre fra tiden da kontoen var på meg privat. Muligens derfor jeg får e-posten, og da er det kanskje lov alikevel?
 

tomro

Member
Vil det si at man ikke lengre har lov å sende nyhetsbrev til eksisterende kunder, uten at kunden eksplisitt har akseptert å motta nyhetsbrev?

Vet ikke når det kom en lov om dette, men det er lenge siden. Du skal ha en samtykke, eller ett "eksisterende kundeforhold". Dette er regulert i Markedsføringslovens §15. Hva som kan legges i "eksisterende kundeforhold" kan diskuteres, men forbukerombudet skriver bla:

"Formålet med mfl. § 15 er å sikre retten til privatlivets fred for fysiske personer, og hensynet til kundene veier derfor tyngst ved vurderingen av om et kundeforhold er opprettet eller ikke. For at forbudet ikke skal uthules, må unntaksregelen tolkes snevert. [29]

Et engangskjøp vil som hovedregel ikke være nok til at det kan sies å foreligge et kundeforhold. Det sentrale vurderingstemaet er om handelen gjør at det er naturlig med videre kontakt mellom den næringsdrivende og kunden. Hvis så ikke er tilfelle, vil det ikke kunne sies å foreligge et ”eksisterende kundeforhold”. For at kundeforholdet ikke skal regnes som avsluttet, må markedsføringshenvendelsen i tillegg skje innen rimelig tid etter salget.

Ett eller flere enkeltkjøp av billige forbruksartikler vil aldri være tilstrekkelig til at det kan sies å foreligge et kundeforhold. Ved kjøp av en kapitalvare, f.eks. en ny bil, er det imidlertid mer naturlig med kundeoppfølging. [30]

Eksempler på situasjoner der det opprettes kundeforhold er følgende:

  • Løpende avtaleforhold hvor det er nødvendig for kundepleien med en viss kommunikasjon partene imellom, for eksempel abonnementer, kontoavtaler, forsikringsavtaler, serviceavtaler, avtale om fast bidrag til ideelle organisasjoner/fast giveravtale, medlemskap og bonuskort- ordninger.
  • Kjøp av større gjenstander, typisk kapitalvarer hvor det gjerne følger med"
https://forbrukerombudet.no/lov-og-...s-veiledning-markedsforing-via-e-post-sms-o-l

Så det spørs altså hva du selger...
 
  • Like
Reaksjoner: mra
Topp