Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Erfaringer med søknad om prosjektstøtte?

Er det noen her som har erfaring med å søke prosjektstøtte fra tildelere som Norsk kulturråd, Nordisk kulturfond eller lignende aktører?

Hvordan man skriver søknader har jeg ikke tenkt å spørre om her, det pleier tildelerne å være ganske gode til å opplyse om på nettsidene sine. Men hva slags erfaringer har dere med hvor lett det er å få støtte? Er det slik at man i de aller fleste tilfeller leverer en søknad og får absolutt ingenting tilbake?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal til å begynne på et prosjekt som vil koste litt, og på grunn av prosjektets natur føler jeg at det hadde vært veldig fornuftig/logisk å søke Nordisk kulturfond om prosjektstøtte. Men Nordisk kulturfond har i retningslinjene sine at man ikke kan søke om støtte til prosjekter hvor arbeidet er påbegynt før fondet har tatt stilling til det ... Og neste søknadsfrist er i februar. Om man går ut fra to måneder behandlingstid, vil jeg altså ikke kunne starte arbeidet før i april/mai, altså en utsettelse på nesten et halvt år i forhold til om jeg skulle la være å søke prosjektstøtte og heller bare begynne på jobben nå. Å bestemme seg for å søke vil altså i dette tilfellet være jevngodt med å si fra seg et halvt års inntjening, noe som kanskje kan være verdt det om man faktisk får støtte, men om man ikke får det ... er det et halvt år ut av vinduet.

Innser idet jeg skriver dette at dette egentlig er et ganske godt argument for å la være å søke, men ... hva slags erfaringer har dere?
 

hansson

Langveisfarende
Ingen som trenger å vite at arbeidet er igang ;) Tror det er mer aktuelt for store prosjekter der folk skal lønnes, lokaler skal leies... osv. Kan også se ut som en klausul for at det ikke kommer inn søknader på forestillinger som allerede er vis offentlig, slik at komitéen kan bli beskyldt for å ta hensyn til kritikker, økonomisk suksess, osv. Dvs. at mest mulig uavhengighet skal bevares. Bare jobb i det stille og søk når fristen er der. Hvis prosjektet ditt er slik at det er mulig, da.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har søkt masse og fått masse hos kulturrådet og de andre. Jeg har hele tiden vært konsekvent på at honorarer skal være realistiske (altså høye nok) til at deltagerne i prosjektet kan all tid som trengs på prosjektet. Muligens en fordel at prosjektene kan vinkles slik at de fremstår som fremtidsrettede, men de som tildeler har forholdsvis god oversikt så det er ingen vits i å vri på sannheten. Hvis de som tildeler ikke kjenner deg så sørg for at de skjønner at du har gjort bra og solide prosjekter tidligere.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har søkt masse og fått masse hos kulturrådet og de andre. Jeg har hele tiden vært konsekvent på at honorarer skal være realistiske (altså høye nok) til at deltagerne i prosjektet kan all tid som trengs på prosjektet. Muligens en fordel at prosjektene kan vinkles slik at de fremstår som fremtidsrettede, men de som tildeler har forholdsvis god oversikt så det er ingen vits i å vri på sannheten. Hvis de som tildeler ikke kjenner deg så sørg for at de skjønner at du har gjort bra og solide prosjekter tidligere.

bla.bla.bla.bla.bla.bla.bla o.s.v
Som så mye annet er formelen enkel:
Lar du tunga komma langt nok opp i den brune massen har du en sjanse mot de som faktisk kjenner noen.
Har du vært en av de foregående heldige kjenner du nok smaken, så den burde ikke være fremmed.
For alle andre: glem det!
 
Topp