Erfaringer med Freelancer.com

Chris M

Medlem
Har hatt noen småprosjekter der jeg har tatt risken på å leie freelance programmerere via anbudstjenesten Freelancer.com . Har hatt veldig varierende erfaringer. Først leide jeg en fyr fra Bahrain som var dyktig, dessverre var prisen ikke så veldig lav og han hadde mye oppdrag så dermed ble jeg ikke prioritert slik jeg hadde behov for. Så dermed var det ikke noen varig løsning. Målet med å bruke utenlandsk arbeidskraft er jo at man skal spare penger, ettersom man ofte må sitte barnevakt å passe på at de gjør alt rett så bør det være en betydlig besparelse også.

Har etter dette prøvd tre programmerere fra India. Dette har strengt talt vært katastrofe til nå. Ikke for at jeg er rasist eller noe, men det virker som de fleste i dette landet enten er tilbakestående eller er ute etter å lure deg. Denne uttalelsen er ikke basert på hudfarge, men på utførelse av arbeidet. Den ene gangen tok vedkommende ned siden, som har 3000 visits om dagen. Deretter tok han pause i to dager og jeg måtte få serveradmin til å få alt online igjen.

Har nå en ny problemstilling med en indisk programmerer. Han begynte med det samme han fikk oppdraget å mase om betaling, selv om han ikke hadde gjort annet en å si "hei" på msn. Jeg opplyste han om at det ikke var aktuelt. Og vi gikk gjennom detaljene. Så gikk det ett par dager uten at jeg hørte noe. Dermed sendte jeg en mail for å purre på ettersom prosjektet var lovet ferdig etter tre dager. Da kom han online og fikset en liten detalj. Jeg anser denne detaljen som å utgjøre maks 3% av prosjektet. Men da mente han at han skulle ha betalt halvparten...jeg gav han selvsagt ingenting. Problemet er at totalsummen på prosjektet er reservert hos Freelancer.com. Jeg ønsker selvsagt å kvitte meg med denne fyren og få pengene frigjort for å få tak i en ny. Noen som vet hvordan jeg bør gå frem for å få til dette?

Tar eller mot tips til programmerere som er dyktige og som kan ta prosjekter til en pris som gjør ting lønnsomt å utføre. Fortell meg gjerne om deres erfaringer og hvordan dere gjør dette. Slik prisene er i Norge, så er det slik at kostnadene ved programmering gjerne tar en for stor del av omsetningen. Dermed blir det lett at en del utbedringer blir lagt på is, men om kostnadene hadde vært lave nok ville jeg gjort mye mer.

Jeg snakket for noen dager siden med en fra Estland, og han sa at en månedslønn der var 2000 kr for en vanlig jobb. Og da må det vel finnes gode folk som kan gjøre en grei jobb for en rimelig penge rundt om i verden? Men hvor får jeg tak i de? Jeg snakker ikke om å betale peanutts her egentlig så lenge det er kvalitet. Betaler man med peanøtter, så få man apekatter...men det må jo finnes en mellomting?

TorsteinO

Art Director & grunder
Problemet er vel at de som virkelig er flinke også er smarte nok til at de raskt finner ut at de egentlig KAN ta veldig mye mer, og dermed sitter man igjen med de som egentlig ikke er så flinke. Man må rett og slett huske at dette med "globalt marked" går begge veier, det er ikke bare vi som kan kjøpe billige tjenester i lavkostland, flinke folk i lavkostland kan også selge tjenestene sine dyrt i høykostland.

hansson

Langveisfarende
Jeg har også varierende erfaringer med Rentacoder, Elance osv. Indere har så ulik forståelse av verden at det er umulig å jobbe med mange av dem. Kulturforskjellene er store, de tror de er bedre enn de er og sier aldri nei, og det går stort sett tregt. Jeg har hørt om folk som har gode erfaringer med folk fra Vietnam, og selv bruker jeg en kar på Filippinene som er dyktig, men prisen står i stil. Uansett blir det mye barnepass, det er bare slik det er, virker det som. Lag gode og helt komplette html-dummyer og mengden barnepass synker noe. Ikke forvent at folk skal kunne tenke selv :)

Som deg har jeg en haug med dollar stående brakk på en Rentacoder-konto. Måtte sparke en håpløs fyr før vi kom igang, og fikk ikke tid til å finne noen bedre. Du får vel kanskje pengene tilbake hvis du kontakter Freelancer.com?

Mitt beste tips: Bruk odesk.com. Det er et mye bedre opplegg for å sikre at folk faktisk jobber slik de skal. Du kan følge med på timelogg og får skjermskudd av hva de jobber med hvert 10. minutt cirka. Dermed kan du lettere legge inn klager på betalingen og unngå at folk prøver å lure deg. Har hatt en på timebasis der og det er veldig lettvint, nesten som å ha en fast ansatt.

Forøvrig vil jeg tipse deg om Magnus Berglund i Brasil som overvåker prosessen for deg med brasilianske utviklere. Du unngår barnepasset og kan få ting for cirka halv timelønn i forhold til Norge. Les denne: https://www.webforumet.no/forum/job...der-p-stedet-iphone-wordpress-magento-mm.html

hansson

Langveisfarende
Apropos valg av land: Tror jeg ville holdt en knapp på land med en noe vestligifisert (!) kultur: Argentina, Chile, Ukraina, Russland, Romania osv. Deretter delvis engelskspråklige land i østen, dvs. Filippinene. Var borti en russer som lagde en komplett web-app for 100 dollar... etter arbeidstid. Han hadde fast jobb der borte. Sånne folk er gull verdt, de er dyktige og har kanskje andre motiver enn å lure deg for penger.

Det viser seg også at jo mer du satser og gir stabilt mye og god jobb til en utvikler, desto mer lojal blir han. Hvis du bare har småprosjekter må du forvente å havne nederst på prioriteringslista.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kjører noen småprosjekter via f.eks. Freelancer. Gir da alltid oppdraget til to forskjellige, fra to helt forskjellige land. Alltid morsomt å se hvor forskjellig de jobber: vestlig kulturlandskap = selvstendig, India osv. = barnepass.

Chris M

Medlem
Kjenner til Magnus..han jobber med et annet prosjekt for meg..men han har ikke kapasitet til alt han heller..i tillegg er dette ganske uviktige ting, som jeg egentlig ikke synes det er verdt å bruke så mye penger på, men som hadde vært kjekt å få gjort.

Jeg har ganske mye jobb om jeg kan få en grei pris. Og for folk i lavkostland, så burde dette kunne være interessant. Har forståelse for at folk med god kunnskap tar seg betalt. Men det må da være noen bra som har litt ledig kapasitet....folk fra india ansetter jeg i alle fall aldri igjen.

Men du nevnte du har penger stående på rentacoder...er det slik at vi aldri får ut igjen disse pengene vil du anta?

Topp