Erfaring med import for over 15-20.000?

barentshavet

Active Member
Hei! Er det noen som har erfaring med import for over 15-20.000 kroner?
Jeg lurer spesielt på hva transportørene tar av administrasjonsgebyrer med tanke på at jeg ikke vil eller skal bruke tollkreditt. Har hørt flere steder at det går på varens verdi og at gebyret nesten kan komme opp i 2-gangeren etter erfaringer fra div. forumer og artikler. Må nemlig regne ut sånn ca hva jeg må betale i avgifter, gebyrer og toll slik at jeg ikke går på en smell, selv om dette selvfølgelig kan være ganske variabelt...
 

alterego

Medlem
Min erfaring er at gebyrene for tollbehandling varierer avhengig av hvilket firma som gjør jobben.

En rask titt på siste fakturaer viser at gebyrene ved import var:
DHL kr 585,-
Bring kr 255,-
UPS kr 155,-

Norsk moms er 25%. Tollavgift avhenger av hva du importerer, fra hvor og hva som er opprinnelseslandet. Det er gjerne toll på mat og tekstiler, men sjekk toll.no for detaljer om dette.
 

HanneSol

Member
Er det et engangstilfelle, eller har du planer om å importere jevnlig? I siste tilfelle kan det lønne seg å kontakte transportøren og prøve å få til en avtale med noe lavere pris.
 

Beergear.no

Medlem
Om man tar inn varer jevnt og trutt, ja nesten uansett, om det er mer enn en gang pr år, er det "helt idiotisk" å ikke ha tollkreditt! Det koster deg 100 kr pr mnd (de mnd man tar inn varer), og man får NULL påslag utenom de 100 kronene. Være seg om man tar inn en eller 200 ordre fra utlandet. Summen på varene spiller heller ingen rolle.

Man søker om tollkreditt, og får det, så sant det ikke er noe riv ruskende galt med økonomien til firma.
Når man får innvilget tollkreditt får man et tollkreditt nr. Dette sender man på mail til transportørene man bruker. DHL, posten osv. Så bruker de det neste gang.

En gang pr mnd får man regning fra tollen på momsen på varene man har tatt inn, pluss 100 kroner, ,som det koster å ha tollkreditt. Bruker man den ikke en mnd koster det ikke en gang de 100 kronene. Så ser ikke en eneste grunn til å ikke ha det. man har spart inn pengene førstre gang man tar den i bruk!
 

alterego

Medlem
Skal du få innvilget tollkreditt må enten firmaet ditt ha en tilfredsstillende økonomi å vise til gjennom årsregnskapet som er levert til Brønnøysund eller stille en garanti på kr 50.000.

Er du nystartet får du altså ikke tollkreditt uten at det koster en del, for en bankgaranti koster noen tusenlapper.
 

Beergear.no

Medlem
Selvfølgelig får man ikke (toll)kreditt uten å vise til en tilfredsstillende økonomi (eller ha en garanti) Man får generelt ikke kreditt noe sted uten noen form for garanti.

Det ville vært et sjansespill som ofte hadde endt med "veldedighet"
 

alterego

Medlem
Selvfølgelig får man ikke (toll)kreditt uten å vise til en tilfredsstillende økonomi (eller ha en garanti) Man får generelt ikke kreditt noe sted uten noen form for garanti.

Det ville vært et sjansespill som ofte hadde endt med "veldedighet"

Det stemmer ikke.

De fleste norske leverandører/distributører/grossister gir kreditt selv om du er nystartet.
 

Beergear.no

Medlem
Min erfaring er at litt større, seriøse selskaper krever en form for sikkerhet om man skal ha kreditt, og ikke har noe å vise til. Staten er også ganske strenge på det området. Man kan selvfølgelig finne unntak.

I mine øyne er det noe "riv ruskende galt med økonomien til et firma" om man ikke kan vise til omsetning eller kan stille en garanti. Jeg hadde i alle fall ikke gitt kreditt til et slikt firma uten videre. Men nok om det. Denne tråden handlet jo om toll.
 

barentshavet

Active Member
Min erfaring er at litt større, seriøse selskaper krever en form for sikkerhet om man skal ha kreditt, og ikke har noe å vise til. Staten er også ganske strenge på det området. Man kan selvfølgelig finne unntak.

I mine øyne er det noe "riv ruskende galt med økonomien til et firma" om man ikke kan vise til omsetning eller kan stille en garanti. Jeg hadde i alle fall ikke gitt kreditt til et slikt firma uten videre. Men nok om det. Denne tråden handlet jo om toll.

Jeg er komfortabel med å holde antall kredittavtaler nede så lenge jeg er i etableringsfasen, så for meg er det uaktuelt. Når foretaket vokser er det selvfølgelig idiotisk å ikke ha avtale, men det sier seg selv.
 

HPF

Medlem
Hei! Er det noen som har erfaring med import for over 15-20.000 kroner?
Jeg lurer spesielt på hva transportørene tar av administrasjonsgebyrer med tanke på at jeg ikke vil eller skal bruke tollkreditt. Har hørt flere steder at det går på varens verdi og at gebyret nesten kan komme opp i 2-gangeren etter erfaringer fra div. forumer og artikler.
Hvis varer kommer inn sjøveien og du ikke har all-in pris så vil du få gebyr og avgifter opp og i mente og de kan fort bli like kostbare som selve frakten. Jeg pleier som regel å kreve FOB priser fra leverandøren og en all-in pris fra transportfirmaet jeg pleier å bruke. Mange kreative folk rundt omkring, spesiellt i Kina, så du kan lett få overraskelser som CISF ved LCL frakter.
 

barentshavet

Active Member
Hvis varer kommer inn sjøveien og du ikke har all-in pris så vil du få gebyr og avgifter opp og i mente og de kan fort bli like kostbare som selve frakten. Jeg pleier som regel å kreve FOB priser fra leverandøren og en all-in pris fra transportfirmaet jeg pleier å bruke. Mange kreative folk rundt omkring, spesiellt i Kina, så du kan lett få overraskelser som CISF ved LCL frakter.

Heldigvis befinner leverandørene mine seg i Storbritannia og er godt etablerte varehus, så vi får håpe alt er i orden. Det blir vel litt testing og feiling i starten uansett.
 
Topp