Må si jeg er fryktlig lei over folk som ser på NUF som svindel. Det er den sterkest voksende formen for selskap i Norge. Og grunnen til at folk oppretter dette er for å slippe ekstra og unødig papirarbeid + slippe egenkapital. Utenom dette er det jo ikke noen forskjell verken på ansvar eller muligheter til å lure noen i forhold til et AS. Og for de som driver seriøst og som er oppdatert på lovverket for regnskapsføring så er man nå også forpliktet til å levere regnskapet til Brønnøysund. Dette er en ny regel som er kommet, og som vil være med på å gjøre kontrollmulighetene veldig gode. Jeg regner med at de fleste her mener det er urimelig at en bedrift som har en omsetning på 200-300 000 kr skal måtte bruke 30 000-40 000 kr på revisor hvert år.
Når det gjelder hvem som driver seriøst, så er min erfaring at det er faktisk er flere luringer som bruker AS enn NUF. Jeg har cirka 200 kunder hvert år, og har kun tapt penger på et NUF en gang. Mens jeg har tapt penger på AS et utall ganger. Virker nesten som de som er ute etter å lure folk bruker den tilliten et AS har til å få kjøpt produkter som de deretter ikke betaler for. Og de kan drive lenge slik med et AS ettersom veldig få ønsker å slå de konkurs. Så ser ikke poenget helt med de resonnementene over.
I tillegg er det slik at det er den personen som har beriket seg på en eventuell ugjerning i saker som gjelder skatt og moms som også får regningen fra staten om man får ettersyn og det finnes feil i regnskapet. Det er ikke slik at man kan gjemme seg bak et selskap, stjele pengene, å slippe noe ansvar. Dette er en myte som blir frontet av kunnskapsløse journalister i VG.