Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er jeg blitt svindlet? Noen som kan hjelpe meg?

Hei Folkens. Har trålet nettet rundt, men finner egentlig ikke svar på det jeg trenger ...

I April solgte jeg varelageret, et par merkenavn etc til et annet enkeltpersonforetak for x antall kroner. Kontrakt ble skrevet.

Det var store lovnader om at alt skulle bli betalt innen to måneder, men det har bare kommet inn ca 3% av det vi avtalte, siste innbetalingen var i august, og siden har det vært stille. Ikke får jeg tak i fyren på telefon, ikke på e-post eller noen verdens ting.

Så her sitter jeg da .. med skjegget godt plantet i den beryktede postkassen. Jeg vet at fyren har solgt alle varene, så der er det ikke noe å hente.

Da jeg inngikk kontrakten, kredittsjekket jeg og alt var rent, altså ikke noen betalingsanmerkninger overhodet, og det faktum at jeg har kjent fyren i flere år, gjorde med veldig trygg.

Her om dagen fikk jeg inkassobyrået mitt til å sjekke han (har hatt saken til inkasso et par måneder), og da står fyren oppført med 15 betalingsanmerkninger, og er faktisk noe så drøyt som insolvent! Og beskjeden fra inkassobyrået, var enkelt og greit: "Avskriv det som tap. Er ikke noe å hente". Og da sitter jeg her da, med en haug av regninger jeg ikke får betalt nettopp på grunn av den tosken der. I tillegg lot jeg han ta inn et par forsendelser med varer på min UPS-konto, noe han heller ikke har betalt.

Kan jeg karakterisere dette som svindel? Han burde ha visst om betalingsproblemene da vi inngikk kontrakten, for vi skrev under 2. april, og betalingsanmerkningene begynte 7. april...

Håper noen kan være snille å dele sine synspunkter med meg...
 

picxx

Well-Known Member
All den tid personen øyennsynlig har bedratt deg for økonomisk gevinst, og også fraveket enhver skriftlig avtale dere har eller hadde er det selvsagt svindel.

Finnes jo innkassobyråer som kjøper kredittfordringer...kanskje noe å tenke over om du ønsker å begrense tapet?
 
Kjenner ikke til mange av disse som kjøper fordringene, men vet at balticinkasso :p har sluttet. Har du forslag?

Jeg har så lyst til å finne på noe jævelskap med han, men holder meg for god til det ...
 
Jeg har veldig vanskelig for å tro at en anmeldelse hjelper annet en for min egen del. Avtalen var at alt skulle være innbetalt innen 15. mai...

Og hadde jeg ikke vært en liten gnom, hadde nok balltreet fått svingt seg for lenge siden :D
 

atrais

Medlem
Jeg synes at det var et litt lettvint svar at du må avskrive alt. De burde ha anbefalt deg hva du kan gjøre for at ingen andre handler med vedkommende igjen. Hør med Robertsenlaw.no eller andre lignende, de er flinke med slike saker. (jeg har ingen forbindelser til dem, bare hørt om dem)
 

Chris M

Medlem
Dette er ikke et forhold som kan anmeldes slik jeg tolker saken. Det at noen ikke betaler er ikke et straffeforhold. Og når inkassoselskapet avskriver kravet og definerer vedkommende som insolvent så er det nok ingenting å hente gjennom slike prosesser. Det er mange i køen foran deg. Og for vedkommende er det tydligvis gått så langt at han er blitt desperat og spekulerer i det.

Eneste råd jeg kan gi deg er hentet fra tv-serien Sopranos. "Når noen skylder deg penger og ikke betaler eller svarer på henvendelser, så må du oppsøke dem og gjøre det ubehaglig for dem å ha deg som kreditor".
Du sier at dette er en person du kjenner personlig. Og da er det ubehagelig for han å skylde deg penger. Enda mer ubehaglig er det om du møter opp på døra eller på jobben hans for å kreve inn pengene. Balltre er unødvendig, skammen gjør jobben om du gjør dette rett. Og om du møter opp ofte nok blir du den mest ubehaglige kreditoren og dermed vil han prioritere deg foran andre han skylder penger.
 
Saken er den at han er selvstendig næringsdrivene og ikke har noen spesiell arbeidsgiver heller, og siden han ikke svarer på noen form for kommunikasjon, vet jeg ikke hvor han er på jobb i dag ...

Men også han på inkassobyrået mente at dette var litt suspekt, for som han sa "Du pådrar deg normalt sett ikke et lass med betalingsanmerkninger på 4 dager uten å vite om dette i forkant..."
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du bør ihvertfall ta noen rettslige skritt så raskt som mulig (regner med at du har sendt formell purring/inkassovarsel?), bare for sikkerhets skyld.

Det er mulig du bør ta det via forliksrådet først, da kan du få en rettskraftig dom på det, og da er kravet gyldig i 10 år (hvoretter du kan få utvidet det med ny dom). I tillegg har du namsmannen/namsfogden, som kan ta seg av selve innkrevingen.
 

Chris M

Medlem
Det som er litt rart er at det å få en betalingsanmerking er noe som tar lang tid. Først må saken til forliksrådet for å få en dom. Deretter må det tas en utleggsbegjæring. Så dette er en prosess som tar minst seks måneder fra man pådrar seg gjelden. Så tror rett og slett ikke den kredittsjekken du tok kunne stemme.

Men du vet vel kanskje hvor han bor? Møt på døren. Jeg leier selv ut endel leiligheter. Og når noen ikke betaler og ikke svarer på sms eller telefon så går jeg rett rett hjem til de for å ta dette ansikt til ansikt..da skjer det oftest ting...og grunnen til de er at de er flaut for de å ikke ha betalt.
 
Joda Chris, men saken er den at han jobber mye rundt hele landet og sjeldent er hjemme ... selvfølgelig irriterer det meg, men likevel.

Alt det formelle er på plass, har til og med sendt saken til inkasso, og satt den på vent, samtidig som jeg har gitt han beskjed om at hvis han betaler innen ei uke så skal jeg avslutte inkassoen, men ikke noen interesse.

Har sendt en mail til det advokatfirmaet jeg fant litt oppe i tråden her, men de har ikke svart enda.
 

gjedda63

Medlem
For slike som han nytter det ikke med inkasso,namsmann etc. Eneste som kan skaffe deg pengene tilbake er å gi han skikkelig ubehag og frykt. Ta med deg en svær kamerat eller lei en diger stygg fyr og oppsøk han, det må kunne gå an å spore han opp.
Gi han klar beskjed om å betale hvis ikke vil det få konsekvenser. Får du pengene er det flott men hvis ikke har du iallefall gjort livet hans surere.
 
Så det at han visste i forkant at han hadde gjeldsproblemer, OG skrev under kontrakt er helt lovlig? Og det at han ikke har betalt, tyder vel på at han ikke har noen voldsomme planer om det heller?
 
Topp